کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

گزارش سالانه عفو بین‌الملل/ عدم بهبود وضعیت حقق بشر در ایران

14:27 - 7 اسفند 1393

کوردستان میدیا: گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر دهشتناک بودن وضعیت حقوق بشر در جهان طی سال ٢٠١٤ و عدم بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، انتشار یافت.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز چهارشنبه ششم اسفندماه سال ١٣٩٣، گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل برای سال ٢٠١٤ انتشار یافت که بخش‌هایی از این گزارش سالانه به ایران که هموارە از ناقضین اصلی حقوق بشر در جهان بودە، اختصاص دادە شدە است.

در مقدمەی بخش مختص به ایران گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل این چنین اشارە شدە است: در سالی که گذشت رژیم ایران آزادی بیان، اجتماع و تجمع را محدود کرد، به بازداشت و پیگرد اقلیت‌ها، فعالان مدافع حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و تمامی دگراندیشان مبادرت ورزید در حالیکه شکنجه و انواع دیگر سوء رفتار با بازداشت‌شدگان کاملا رواج داشت و شکنجه‌گران هم مورد بازخواست قرار نگرفتند.

در ادامە آمدە است: زنان و اقلیت‌های دینی و قومی با انواع تبعیض مواجه بودند و مجازات‌های غیرانسانی مانند شلاق، قطع اندام‌ها و اعدام برای گستره‌ای از جرایم رواج داشت و در مواردی، افراد زیر سن قانونی نیز به اعدام محکوم شدند.

در گزارش سالانه عفو بین‌الملل تاکید شدە است که روی کار آمدن حسن روحانی، هیچ تاثیری بر بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نداشتە است و وضعیت حقوق بشر در ایران و نقض سیستماتیک آن از سوی رژیم حاکم همچنان در جریان بودە و گاها افزایش نیز یافتە است.

آزادی بیان، اجتماع و تجمع، شکنجه و بدرفتاری، محاکمات غیرمنصفانه، تبعیض علیه اقلیت‌ها، حقوق زنان، حق برخورداری از حریم خصوصی، حق برخورداری از تحصیلات و اعدام‌ها در ایران موردی هستند که در گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفتەاند.

آبیدر.ت