کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تحریم‌های اقتصادی/ بیکاری سالانه ١٠ هزار کارگر صنعت نساجی در ایران

14:20 - 9 اسفند 1393

کوردستان میدیا: تعطیلی کارخانجات نساجی در ایران طی ١٠ سال اخیر، بیکاری ١٠٠ هزار کارگر را رقم زدە است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، روز جمعه هشتم اسفندماه سال ١٣٩٣، رئیس هیأت مدیرەی انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کردە است که ١٠٠ هزار کارگر صنعت نساجی در ایران طی ١٠ سال اخیر بیکار شدەاند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران مهمترین عوامل تعطیلی کارخانجات نساجی و بیکاری کارگران صنعت نساجی را نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و نقل و انتقال پول که از پیامدهای تحریم‌های اقتصادی وضع‌شدە علیه رژیم ایران می‌باشند، عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های اقتصادی وضع‌شدە علیه رژیم ایران، هزینەهای صادرات محصولات نساجی را با افزایش ١٧ درصدی مواجه کردە است.

چندی پیش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رژیم ایران اعلام کردە بود که ٣٦ هزار واحد صنعتی و تولیدی در ایران به دلیل کمبود نقدینگی و وضعیت نامناسب اقتصادی تعطیل و یا نیمەتعطیل شدەاند.

تعطیلی و نیمەتعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران که در استان‌های کردستان چشمگیرتر بودە است، باعث افزایش شدید بیکاری و گسترش فقر شدە است.

در زمینەی تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان‌های کردستان، از ٢ هزار و ٨٠٠ واحد تولیدی استان ارومیه، یک هزار و ٢٤٥ واحد تعطیل و با رکود مواجه شدەاند.

تعطیلی ٤٧ درصدی واحدهای تولیدی و صنعتی ارومیه، منجر به بیکاری بیش از ١٨ هزار نفر در این استان شدە است.

همچنین، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، به تعطیلی حدود ٧٠% واحدهای صنعتی این استان اذعان کردە است.

در همین زمینە آمارهای غیررسمی نیز حاکی از تعطیلی و رکود بیش از ٧٥% از واحدهای تولیدی کرمانشاه شدە است.

به دلیل غیرشفاف بودن برنامەی هستەای رژیم ایران از سوی جامعەی جهانی مورد تحریم‌های اقتصادی قرار گرفتە است و این نیز باعث وخیم‌شدن وضعیت اقتصادی ایران شدە است.

آبیدر.ت