کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پارلمان اروپا/ شرکت نمایندە حزب دمکرات در کنفرانس روز جهانی زبان مادری

16:05 - 9 اسفند 1393

کوردستان میدیا: نمایندە حزب دمکرات کردستان ایران در کنفرانسی کە بە مناسبت روز جهانی زبان مادری از سوی پارلمان اروپا تشکیل شدە بود، شرکت کرد.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز چهارشبنە ششم اسفند‌ماه ١٣٩٣، جمیل فتحی نمایندە حزب دمکرات در کشور بلژیک همراه با خانم مونیک سمیس، همکار بخش روابط حزب دمکرات به نمایندگی از حزب دمکرات کردستان ایران در کنفرانس روز جهانی زبان مادری کە از سوی پارلمان اروپا تشکیل شدە بود شرکت کردند.

این کنفرانس تحت عنوان زبان، نیرو، هویت، آیندە اقلیت‌های زبانی در اروپا با حضور شصت پارلمانتار پارلمان اروپا، روزنامەنویس و نمایندگان احزاب و سازمان‌ها برگزار شد.

برگزارکنندگان پانل‌ها بر لزوم احترام گذاشتن بە زبان مادری تاکید کردە و خواستار اجرای مکانیزم قانون‌های بین‌المللی شدند.

12163.jpg

در بخش دیگر این سمینار، در رابطە با زبان‌های مختلف در اتحادیە اروپا سخنانی ایراد شدە و بر اینکه تکثر زبانی در اروپا باید بە عنوان یک نقطە قوت دیدە شود، تاکید گردید.

طی این کنفرانس همچنین درخواست شد که کشورهای اتحادیە اروپا باید بە شیوەی یکسان با اقلیت‌های زبانی در اتحادیە اروپا برخورد کردە و همچنین مسئولین باید اقدام به زندە کردن و گسترش اقلیت‌های زبانی کە مورد بی‌توجهی قرار گرفتە‌اند، بکنند.

این گزارش حاکی از این می‌باشد که سیاسی شدن موضوع زبان مادری در برخی از کشورها نیز در این کنفرانس مورد گفتگو قرار گرفت.

طی این کنفرانس اكثریت بر این باور بودند که اتحادیەی اروپا در حد انتظار به زبان مادری اقلیت‌ها اهمیت ندادە است.
یکی از انتقادهای مورد بحث این کنفرانس، عدم دعوت رسمی از کردها برای شرکت در این کنفرانس بود.

در این زمینە، یکی از برگزارکنندگان اعلام امیآوری نمود کە در آیندەای نزدیک کنفراسی برای مسئلە اقلیت‌های زبانی در نقاط دیگر و بە ویژه مسئلە زبان کردی تشکیل بدهند.

ژوان.ک