کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ارائه طرح جدید به سنا/ توافق هستەای با رژیم اسلامی باید منوط به موافقت کنگره آمریکا باشد

20:38 - 9 اسفند 1393

کوردستان میدیا: گروهی از سناتورهای عضو کمیتەی روابط خارجی سنای آمریکا طرحی به کنگره ارائه دادەاند که هرگونه توافق احتمالی با رژیم ایران را مشروط به موافقت کنگره می‌کند.

خبرگزاری رویترز گزارش دادە است که طی طرح ارائه شدە به سنای آمریکا از سوی سناتورها باب کورکر، رابرت منندز ، لیندزی گراهام و تیم کین، از دولت اوباما درخواست شدە است که متن توافق‌نامه احتمالی هستەای با رژیم ایران را ظرف پنج روز در اختیار کنگره قرار دهد.

بر اساس این طرح که دیروز، جمعه هشتم اسفندماه تحت عنوان قانون بررسی و تحلیل توافق نامه هسته ای ایران در سال ٢٠١٥ به مجلس سنا ارائه شدە است، هر گونه توافقی با رژیم اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای آن باید به تایید کنگره آمریکا برسد.

بخشی دیگر از این طرح به موضوع الغای تحریم‌های اقتصادی پرداختە است و در این ارتباط رئیس جمهوری آمریکا از الغا و حتی تعلیق تحریم‌های اقتصادی وضع‌شدە علیه رژیم ایران تا ۶۰ روز پس از توافق نهایی با تهران منع شدە است.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، روز گذشته ضمن اعلام پشتیبانی خود از طرح ارائه‌شدە به سنا و تاکید بر لزوم تصویب آن اظهار داشتە است که حفظ کلیات تحریم‌های وضع‌شدە علیه رژیم ایران ضروری می‌باشد.

چندی پیش، کاخ سفید تصمیم گرفتە بود که باراک اوباما از تمامی اختیاراتش استفاده کند تا توافق احتمالی هستەای با رژیم ایران ملزم به تصویب کنگره نباشد.

پس از تصمیم کاخ سفید به عدم توجه به کنگره آمریکا در توافق احتمالی هستەای با رژیم ایران، سناتورهای آمریکا واکنش نشان دادە و طی بیانیەهایی هرگونه توافق با رژیم ایران را ملزم به موافقت کنگره عنوان کردند.

آبیدر.ت