کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

یاشار کمال، نویسندە نامدار کُرد دیدە از جهان فروبست

14:01 - 10 اسفند 1393

کوردستان میدیا: یاشار کمال، نویسندەی کُرد مشهور ترکیه، که با رمان اینجه ممد شهرتی جهانی پیدا کرد در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بعدازظهر روز شنبه نهم اسفندماه سال ١٣٩٣، یاشار کمال، نویسندەی کُرد اهل ترکیه، که اواخر دی‌ماه به علت مشکلات تنفسی تحت مراقبت بود، در بخش مراقبت‌های ویژه دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول دیدە از دنیا فروبست.

یاشار کمال، زاده‌سال ۱۹۲۳ میلادی (١٣٠١ شمسی) در روستای همیته، استان عثمانیه در کردستان ترکیه‌است. نام اصلی او کمال صادق گوکچَلی است. والدینش از کردهای تنگدست وان بودند.

آثار یاشار کمال، نویسندهٔ بلند آوازهٔ کُرد، به ۴٠ زبان مخلتف از جمله فارسی ترجمه شده و شخصیتی شناخته شده دنیای ادبیات به شمار می‌رود.

یاشار کمال که در آثارش به مشکلات اجتماعی و مسائل مردم به ویژه مردم زادگاهش پرداخته، چندین بار به خاطر دفاع از آزادی بیان و حقوق کردها در ترکیه دستگیر و زندانی شده است.

این نویسندەی سرشناس کُرد، در طول بیش از شصت سال، ۳۶ رمان نوشت که نخستین رمانش اینجه ممد از مشهورترین آنهاست.

زمین آهن است و آسمان مس، گیاه بی زوال، جنایت بازار آهنگران، اربابان آکچاساز، پرندگان همه رفتند، درخت انار روی تپه، سه افسانه آناطولی، افسانه کوه آغری و افسانه هزار گاونر از جمله رمان‌ها و آثار حماسی یاشار کمال می‌باشند.

خمیرمایه‌داستان‌های یاشار کمال نافرمانی و طغیان است. قهرمانان محروم و ستمدیده‌او نظم جاری و نظام مسلط را ناروا و ظالمانه می‌دانند و در برابر آن سر به شورش برمی‌دارند.

یاشار کمال در اکتبر ۱۹۹۷ به جهت دفاع از صلح و حقوق بشر، موفق به دریافت جایزه صلح ناشران آلمانی شد. این نویسنده شهیر در سال ۲۰۰۸ جایزه بزرگ ادبیات ریاست جمهوری ترکیه را دریافت نمود.

آبیدر.ت