کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

همایشی ادبی برای گرامیداشت ماموستا هژار در دانشگاە پیام نور بوکان برگزار شد

20:12 - 9 اسفند 1393

کوردستان میدیا: کانون ادبی زریان در دانشگاه پیام نور بوکان همایشی ادبی و موسیقی برای گرامیداشت یاد ماموستا هژار با شرکت دانشجویان این دانشگاه برگزار کرد.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز چهار شنبە مورخە ششم اسفند‌ماه ١٣٩٣، کانون کانون ادبی زریان در دانشگاه پیام نور بوکان همایشی ادبی و موسیقی برای گرامیداشت یاد ماموستا هژار با شرکت دانشجویان دانشگاه مهاباد و بوکان برگزار نمود.

در این همایش چندین استاد دانشگاه و دانشجو موضوعات، شعر و قصیدە تقدیم کردند.

در این رابطە، از سوی کانون ادبی زریان چندین شخصیت و نویسندە و شاعر شهر بوکان و شهرهای دیگر کردستان بە این همایش دعوت شدە بودند؛ اما از سوی مسئولین دانشگاه پیام نور بوکان و حراست این دانشگاه اجازە شرکت دادە بە آن‌ها دادە نشد.

همچنین در این همایش موقع سخنرانی نمایندە بوکان از سوی دانشجویان نسبت بە اجازە ندادن شاعران و نویسندگان شهر بوکان دست بە اعتراض نمودند و سخنانی وی را مدتی قطع کردند.

رژیم اسلامی ایران در دانشگا‌ها و تمام کانون‌های ادبی در موقع برگزاری سمینار و یا همایش بە طور مداوم در پی جلوگیری از برگزارکردن این سمینار و همایشها هستند و بعضی مواقع بە درگیر‌ی میان نیروهای انتظامی و شهروندان می‌كشد.

عبدالرحمان شرفکندی فرزند حاجی ملا محمد در سال ١٢٩٩، در مهاباد بە دنیا آمدە ودر آنجا درس خواندە است و در سال‌های آغاز زندگیش پیش پدرش و سپس در مدارس پیش معلمین مذهبی درس گاستان و بوستان سعدی خواندە است وی در سرودن شعر، تحت تاثیر شاعران برجسته کرد نظیر احمد خانی، وفایی، ملای جزیری و قادر کویی بود.

وی عضو کانون ژـ ک بودە است و باوری بسیار بە اهداف‌های ژـ ک داشتە و بعد از این در هیچ کدام از احزاب و جریانات سیاسی بە شیوەی رسمی بە عضویت در نیامدە است، هژار در جمهوری کردستان نقش داشتە و با ماموستا همین در جمهوری کردستان لقب شاعرهای ملی کردستان بە آن‌ها دادە شد.

بعد از جمهوری مهاباد در سال ١٣٢٥ ناچار بە ترک کشور کردە و بە مدت ٣٠ سال در جنوب کردستان و سپس در شهر بغداد ساکن می‌شود، بعد از بە نتیجە نرسیدن انقلاب ایلول در سال ١٣٥٤ بە شهر کرج ایران برگشت و تا پایان زندگیش اونجا بود.

ماموستا هژار در مورخەی دوم اسفند‌ماه ١٣٦٩، در شهر کرج دیدە از جهان فرو بست و بعد ازفوتش پیکر در مزار باغ فردوس شهر مهاباد بە خاک سپردە شد.

گادر.د