کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کری: هیچگونه توافقی تاکنون با رژیم ایران صورت نگرفتە است

14:31 - 12 اسفند 1393

کوردستان میدیا: وزیر امور خارجە آمریکا با تاکید بر عدم دستیابی به هیچگونه توافقی با رژیم ایران، اعلام کردە است که راهی طولانی تا توافق هسته‌ای در پیش است.

به گزارش خبرگزاری‌آسوشیتدپرس جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه، مورخە ۱۱ اسفند در نشستی خبری در ژنو اعلام کرد که تا کنون هیچ توافقی، نه جامع و نه جزئی، با ایران صورت نگرفته و آمریکا فقدان توافق با ایران را بر حصول یک توافق بد ترجیح میدهد.

اظهارات جان کری همزمان با از سرگیری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای دوجانبه ایران و آمریکا در شهر مونترو در سوئیس، منتشر شدند.

وزیر امور خارجە آمریکا در ادامە افزودە است: مسئله اصلی در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای رسیدن به یک توافق، این است که رژیم ایران بپذیرد که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش تحت کنترل قرار گیرد. این تعهد با قبول تداوم بازرسی ها و بررسی های تأسیسات اتمی ایران همراه خواهد بود.

در این ارتباط، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز طی گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز با تاکید بر اینکه همچنان امکان عدم دستیابی به توافق جامع هستەای بە قوت خود باقی می‌باشد عنوان کردە است که رژیم ایران باید برای حداقل ده سال فعالیت هسته‌ای‌خود را محدود کردە و بدون هیچ پیشرفتی در همان حدی که هست نگه دارد.

باراک اوباما در سخنان خود توافق جامع هستەای را بهترین راه جلوگیری از ساخت سلاح اتمی از سوی رژیم ایران خواندە است.

سخنان باراک اوباما در حالیست که روز دوشنبه یازدهم اسفندماه، نخست وزیر اسرائیل در نشست آیپک در آمریکا، توافق هستەای آمریکا با رژیم ایران را خطرناک وصف کردە و عنوان کردە است: توافق اتمی با رژیم ایران امنیت و موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

سناتور مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٦ آمریکا، مذاکرات هستەای با رژیم ایران را محکوم به شکست وصف کردە خواهان برچیدەشدن کامل برنامە هستەای رژیم ایران شد.

پیشتر نیز، جان کری وزیرخارجه آمریکا طی سخنرانی در جلسەی کمیتە روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد کە تولید سلاح اتمی برای ایران تا ابد ممنوع است.

جان کری در پاسخ به نگرانی‌های اعضای کمیتە روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: در صورتی‌که مذاکرات اتمی با رژیم ایران با شکست روبه‌رو شود گزینه نظامی هم‌چنان روی میز است.

همچنین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردە است که همکاری رژیم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کند بوده و آژانس نمی‌تواند اطمینان دهد که تمام مواد هسته‌ای موجود در ایران در راستای فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبیدر.ت