کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

افزایش اعدام‌ها درایران و نگرانی شدید سازمان ملل

14:27 - 13 اسفند 1393

کوردستان میدیا: سازمان ملل با اشارە بە شمار بالای اعدام‌ها در ایران و انتقاد از اینکە روحانی بە وعدە‌های بر بهبود حقوق اقلیت‌ها قومی و مذهبی عمل نکردە ابراز نگرانی نمود.

بە گزارش وب ‌سایت کردستان میدیا، روزسە‌شنبە مورخەی دوازدهم اسفند‌ماه ١٣٩٣و طبق گزارشی که از سوی دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد بە شورای حقوق بشر این سازمان ارسال شدە، وضعیت زنان، روزنامەنگاران، فعالان سیاسی، اجتماعی، اقلیت‌های قومی و مذهبی و تعداد موارد اعدام‌ها از جمله اعدام زندانیان سیاسی و افراد زیر ۱۸ سال در رژیم ایران نگران کنندە توصیف شده است.

رژیم ایران در ١٠ ماه اول سال ۲۰۱۴ میلادی، دست‌کم ٥٠۰ نفر و احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد را اعدام کرده و محاکمه اکثر اعدام شدگان به طور غیرمنصفانه انجام شده و گزارش سازمان ملل می‌افزاید، حدود ۸۰% اعدام شدگان، دارای جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده‌اند.

همچنین در این گزارش آمده است: روحانی نسبت بە حفاظت از تمامی اقلیت‌های مذهبی و قومی، اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌ها به وعده‌های خود عمل نکرده و هم‌اکنون کسانی کە برای بە رسمیت شناختن حق و حقوق فرهنگی و زبان مادری خود فعال هستند، با مجازات سخت و از جملە اعدام رو بە روبرو می‌شوند.

سازمان ملل در این رابطه، سرکوب آزادی بیان، ممنوعیت‌های علیه وکلای مدافع فعال در زمینه‌های حقوق بشری، آزار فعالان حقوق بشر، بدرفتاری با دستگیرشدگان بە بدترین شیوە، نگهداری طولانی مدت آنها در سلول انفرادی بدون دسترسی به وکیل و صدور احکام اعدام به دلیل محاربه با خدا و فساد فی الارض را نگران کنندە و مورد انتقاد شدید قرار داد.

سازمان ملل در عین حال یادآور شده که ایران، نسبت به سال‌های گذشته همکاری بیشتری در اجرای پیمان‌های بین‌المللی حقوق بشری انجام داده و این در حالیست است کە اجازه سفر گزارشگران حقوق بشر به ایران را نداده است.

ژوان.ک