کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کری: توافق هستەای منوط به تأیید جامعەی جهانی می‌باشد

16:20 - 14 اسفند 1393

کوردستان میدیا: وزیر امور خارجەی آمریکا پس از پایان مذاکرەی ٣ روزە با همتای ایرانی خودش، تأیید توافق هستەای با رژیم ایران از سوی جامعەی جهانی را ضروری وصف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجەی آمریکا با تاکید بر اینکه بدون توافق، رژیم ایران این توانایی را خواهد داشت تا برنامه هسته ای خود را به پیش ببرد اعلام کرد: هدف مذاکره با ایران، به دست آوردن هرگونه توافق نیست، بلکه رسیدن به توافق خوب است.

جان کری در ادامە همچنین عنوان کرد: توافق باید از سوی کارشناسان در سراسر جهان، دولت‌های دیگر، کنگره آمریکا، و کشورهای منطقه که مربوط به این پرونده هستند مورد سنجش قرار گیرد.

امروز چهاردهم اسفندماه جان کری که دیروز پس از پایان دیدار با هیأت مذاکره‌کننده رژیم ایران از سوئیس به عربستان سفر کردە است، با مقامات بلندپایه‌ی کشورهای عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر، و امارات عربی متحده دیدار می‌کند.

مقامات آمریکایی به این کشورهای اطمینان داده‌اند که احتمال هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به معنی رضایت درباره موضوعات امنیتی بزرگ‌تر نمی‌باشد و همچنان تمامی گزینەهای مقابله با هستەای شدن رژیم ایران روی میز است.

جان کری قرار است که روز شنبه به پاریس سفر کند و در این شهر با همتاهای فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بارە اعلام کردە است که آمریکا درباره حقوق‌بشر، تروریسم، سوریه، حزب‌الله با رژیم ایران اختلاف‌نظر دارد و حتی درصورت توافق احتمالی با رژیم ایران، در مقابله با این رژیم هر اقدامی را برای خود محفوظ می‌دانیم.

قرار است دور آتی مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا بیست و چهارم اسفند، و احتمالا در شهر ژنو سوئیس برگزار شود.

چند روز پیش، بنیامین نتانیاهو در کنگرەی آمریکا طی یک سخنرانی اعلام کرد کە هر گونە توافقی با رژیم ایران، تهدیدی بزرگ علیە صلح جهانی و هموار کردن راه دستیابی این رژیم بە بمب اتمی می‌باشد.

همچنین وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه، مورخە ۱۱ اسفند نیز در نشستی خبری در ژنو اعلام کرده بود که آمریکا فقدان توافق با رژیم ایران را بر حصول یک توافق بد ترجیح میدهد.

آبیدر.ت