کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حزب کوملە کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان ایران با هم دیدار کردند

19:30 - 14 اسفند 1393

کوردستان ایران: هیأتی از کوملە کردستان ایران از مقر دفتر سیاسی حزب دمکرات دیدار کرده و از سوی هیأتی از حزب دمکرات مورد استقبال قرار گرفتند.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز چهار شنبە مورخە سیزدهم‌اسفند‌ماه ١٣٩٣، هیأت کوملە کردستان ایران بە سرپرستی عبداللە مهتدیدبیرکل کوملە از دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران دیدار کرد و از سوی هیأت حزب دمکرات کردستان ایران بە سرپرستی مصطفی هجری دبیرکل این حزب مورد استقبال قرار گرفتند.

در این دیدار رسمی مباحثی سیاسی پیرامون وضعیت سیاسی ایران و کردستان و ارتباطات میان هر دو حزب ارائه شدند و همچنین اشارە بە مسئلە هستەای و جریان مذاکرات کشورهای ٥+١ با رژیم اسلامی ایران شد.

در این ارتباط دو هیأت بر این باور بودند که تاثیرات مخرب فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها بر روی اقتصاد ایران و ناتوانی دولت حسن روحانی در تأمین کردن ملزومات اقتصادی رژیم، بهبود معیشت مردم، کاهش نرخ بیکاری، رژیم ایران را ناچار بە قبول خواستە‌های آمریکا و غرب کردە و رهبران رژیم برای نوشیدن جام زهری دیگر و بە منظور نجات یافتن از این بحران و ادامە قدرت دیکتاتوری در میان شهروندان سناریو سازی می‌کند.

در بخشی دیگر این دیدار، در مورد روابط اقلیم کردستان و بغداد و هر دو جریان آغاز مذکرات با بغداد در این وضعیت دشوار کە اقلیم کردستان را دچار جنگی زیانبار با خلافت اسلامی (داعش) کردە بە سود کرد توصیف کرد.

هر دو جریان در ادامە مبارزە و مقاومت نیروی پیشمرگە در جنگ علیە تروریسم کە داعش و متحدانش با حمایت رژیم‌های مرتجع مانند ایران تشکیل می‌دهند و ملت کورد را بە جنگ غیر انسانی کشاندند، ارج نهادند.

در ادامە بە خطرات سیاست دخالت‌های رژیم ایران در عراق و منطقە اشارە شد، همچنین حمایت‌های سیاسی و نظامی اروپا و آمریکا را بە عنوان نقطەای مثبت نسبت بە مسئلە کرد قلمداد کردند.

در بخش دیگر این دیدار، مسئلە جریان آشتی در کردستان ترکیە مورد و این اقدامات اوخر را مرحلەای جدید برای بە نتیجە رسیدن این مسئلە بە نفع ملت کرد عنوان کردند.

بخش دیگر این نشست به بررسی اجمالی روابط هر دو حزب اختصاص شدە بود.

در این بخش توافقنامە حزب دمکرات و کوملە مورد بررسی واقع شد. کار و فعالیت‌های مشترک حزب دمکرات و کومەلە در سصلح کنگرە ملیت‌های ایران فدرال، اپوزیسیون سراسری و همکاری‌های مشترک در مورد مسئلە کرد و اقلیم کردستان بررسی شده و در این امور هر دو حزب بر انجام مجموعەای از پیشنهادات برای توسعە همکاری‌ها از لحاظ سیاسی و رسانەای و ارتباطات و تلاش برای هماهنگی با جریان‌های دیگر کردستان ایران توافق کردند.

بعد از تشریح کردن این مسائل سیاسی، هر دو حزب در مورد ادامەی همکار‌های دوجانبه تاکید کردند.

آبیدر.ت