کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احضار و بازداشت دو فعال کارگری کُرد از سوی وزارت اطلاعات

15:53 - 18 اسفند 1393

کوردستان میدیا: دو فعال کارگری کُرد از سوی ادارە اطلاعات رژیم ایران در سقز و سنندج احضار و بازداشت شدند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، در ادامه فشار سیستماتیک بر فعالین کارگری طی چند ماه اخیر، دو فعال کارگری دیگر کُرد توسط ادارە اطلاعات رژیم اسلامی ایران، احضار و بازداشت شدند.

گزارشات منتشرە حاکی از این می‌باشند که روز شنبه شانزدهم اسفندماه، نیروهای لباس شخصی ادارە اطلاعات رژیم اسلامی ایران در سنندج، کورش بخشنده فعال کارگری کُرد اهل سنندج را بازداشت کردەاند.

گزارش شدە است که نیروهای لباس شخصی به منزل وی مراجعه و پس از تفتیش آن، کورش را بازداشت و با خود برده‌اند.

این فعال کارگری کرد پس از بازداشت، بە مکانی نامعلوم منتقل گردیدە و تاکنون نیز از وضعیت و سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد.

در این زمینە، آژانس خبررسانی کردپا طی گزارشی اعلام کرد، ادارە اطلاعات رژیم درسقز نیز، روز شنبه شانزدهم اسفندماه، محمد عبدی‌پور، فعال کارگری کُرد را احضار کردە است.

این فعال کارگری کُرد پس از احضار از سوی ادارە اطلاعات سقز به دلیل برگزاری مراسم ٨ مارس در سقز و توزیع تراکت در ارتباط با دستمزد و نیز حضور در منزل افشین ندیمی پس از آزادی وی از زندان ، مورد بازجویی و تهدید به تبعید و حبس قرار گرفتە است.

بر اساس گزارشات منتشرە پیرامون نقض حقوق کارگران، روز شنبه نهم اسفندماه، جمیل محمدی، فعال کارگری کُرد که یکی از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران شاکی از سازمان تأمین اجتماعی نسبت به اختلاس ٣ هزار میلیاردی بود، به اتهام اجماع و تبانی علیه امنیت ملی از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران محاکمە و به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

در همین ارتباط، اواخر بهمن‌ماه نیز، علیرضا خانزادپور، فعال کارگری کُرد به دلیل آنچه فعالیت کارگری و عضویت در کمیته هماهنگی عنوان شدە است به ستاد خبری سنندج احضار و چندین ساعت تحت بازجویی مأموران اطلاعاتی قرار گرفت.

حاتم صمدی، مهرداد امین وزیری و زانیار دباغیان از جمله دیگر فعالین کارگری کُرد می‌باشند که طی چند هفتەیا اخیر از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران احضار و بازداشت شدەاند.

رژیم ایران هموارە یکی از حکومت‌های ناقض اصلی حقوق بشر در جهان محسوب می‌شود و سالانه نقض حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل، نهادها و سازمان‌های حقوق بشر جهانی محکوم می‌شود.

نقض حقوق کارگران به عنوان بخشي از نقض حقوق بشر در ايران به شمار می‌آید.

جلوگيری از تاسيس نهادها و تشکلات مستقل کارگری ، سلب حق اجتماعات ، اعتصاب و تظاهرات ، فقدان حمايت‌های نهادينه و قانونی از حقوق نيروی کار و ... از جمله حقوقی می‌باشند که رژیم ایران در زمینەی حقوق کارگران به شیوەای سیستماتیک آنها را نقض می‌کند.

بازداشت فعالین کارگری و اعضای کمیتە هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در کردستان درحالیست که بنا به بند ٤ ماده ٢٣ اعلاميه جهانی حقوق بشر مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هر كس برای حمايت از منافع خود حق تشكيل و عضويت در اتحاديه‌های صنفی را دارد.

آبیدر.ت