کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حبس ابد زینب جلالیان به سازمان ملل کشیدە شد

16:07 - 18 اسفند 1393

کوردستان میدیا: حکم حبس ابد زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد در هفتمین سالگرد بازداشتش با ثبت شکوائیە در سازمان ملل همراه شد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سازمان بین‌المللی جبران و سازمان عدالت برای ایران در هفتمین سالگرد بازداشت زینب جلالیان، نسبت به وضعیت تنها زندانی سیاسی زن محکوم به ابد در ایران واکنش نشان دادند.

این دو نهاد بین‌المللی حقوق بشری، طی نامه‌ای که روز یکشنبه هفدهم اسفندماه، مصادف با ٨ مارس، روز جهانی زن منتشر شدە است، از گروه کاری بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل درخواست نمودەاند که رای به لغو حکم حبس ابد برای این زندانی سیاسی زن بدهد.

تلاش برای فراهم شدن امکانات درمانی لازم برای زینب جلالیان و انتقال هرچه سریع‌تر این زندانی سیاسی زن به بیمارستان، دادن مرخصی بی‌قید و شرط و ملاقات‌های حضوری به این زندانی سیاسی کُرد و در اختیار گذاشتن امکانات اولیه زندگی از سوی رژیم اسلامی، از جمله دیگر مطالبات سازمان بین‌المللی جبران و سازمان عدالت برای ایران برای زینب جلالیان می‌باشد که طی نامەی مذبور از گروه کاری بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل درخواست شدە است.

سازمان عدالت برای ایران پیرامون روند بازجویی از این زندانی سیاسی زن در نامە به کارگروه بازداشت خودسرانه که زیرمجموعه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل است و بررسی شکایت‌های رسیده درباره بازداشت‌هایی که با استاندارهای جهانی حقوق‌بشری مطابقت ندارند را بر عهده‌دارد، چنین نوشتە است: زینب جلالیان طی یک محاکمه غیرمنصفانه به حبس ابد محکوم شده و پس از بازداشت و در روند دادرسی بارها به شدت شکنجه شده است. کوبیدن سر به دیوار به نحوی که موجب شکستگی پیشانی و تورم چشم‌ها شد، زدن کابل به کف پا، بازجویی با چشم‌بند و دست‌بند و پابند، در حالی که دست‌ها و پاهای وی به هم زنجیر شده بود و تهدید به تجاوز بخشی از این شکنجه‌ها است.

سازمان بین‌المللی جبران و سازمان عدالت برای ایران همچنین خواستار جبران خسارات وارد به زینب جلالیان و خانواده‌اش هستند و از سازمان ملل درخواست نمودەاند کە مقامات رژیما سلامی ایران را موظف کنند که تمامی ماموران امنیتی و مقامات قضایی که در دستگیری، شکنجه، محاکمه و محکوم کردن زینب جلالیان نقش داشته‌اند، به ویژه قاضی مرادی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمانشاه و قاضی علی‌محمد روشنی، قاضی دادگاه تجدیدنظر را به خاطر صدور و تأیید حکم اعدام مسئول شناخته و ملزم به پاسخگویی کنند.

زینب جلالیان متولد سال ١٣٦١ در شهرستان ماکو از توابع استان ارومیه می‌باشد.

جلالیان بیستم اسفندماه سال ١٣٨٦ در کرمانشاه از سوی نیروهای رژیم ایران بازداشت و سپس در آذرماه سال ١٣٨٨ به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی ایران به اعدام محکوم و بعدها این حکم به حبس ابد تقلیل یافت.

آبیدر.ت