کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

درخواست احمد شهید از رژیم ایران برای لغو نقض حقوق بشر و آزاد کردن روزنامەنگاران

14:21 - 23 اسفند 1393

کوردستان میدیا: احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، از رژیم ایران خواسته است تا قوانین محدودکننده آزادی بیان و رسانه‌ها را لغو، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را آزاد کند و به ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای و مسدود کردن وبسایت‌ها پایان دهد.

به گزارش هرانا، روز پنجشنبه بیست و یکم اسفند احمد شهید در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر ملل متحد، از «اصلاح قوانین و سیاست‌هایی که حقوق و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی را تضعیف یا نقض می‌کنند»، به عنوان «اولویت‌های اصلی» برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نام برد.

احمد شهید ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود نیز با انتقاد از این مسئله گفته که رژیم اسلامی ایران در سال گذشته، ۷۵۳ نفر را اعدام کرده که نیمی از آن‌ها به علت ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده است کە این تعداد اعدام از سال ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در این گزارش آمده که از ماه مه سال ۲۰۱۴ تاکنون، رژیم ایران حداقل ۲۹ روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و کاربر اینترنتی را بازداشت و زندانی کرده یا تحت تعقیب قرار داده است، این در حالی است که مسئولان ایرانی مانند صادق آملی لاریجانی، رئیس و محمدجواد لاریجانی، معاون قوه قضاییه، تاکنون چند بار تاکید کرده‌اند که قوانین جمهوی اسلامی بر مبنای احکام دین اسلام تدوین شده‌اند و بعضا با قوانین و اصول بین‌المللی در حوزه حقوق بشر تفاوت دارند.

گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در جدیدترین گزارش خود برای مجمع عمومی سازمان ملل نگرانی خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرد و یکی از انتقادات اصلی احمد شهید در گزارش‌ها و موضع‌گیری‌های او، شمار بالای اعدام‌ها در ایران بوده است.

احمد شهید در گزارش خود آورده که روزنامه‌نگاران تحت تعقیب یا بازداشت شده، اغلب با اتهاماتی مانند ارتباط با رسانه‌های خارجی، انتقاد از رهبران حکومت یا بحث درباره مسائل حساس سیاسی مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین از پیش ‌قوانینی که به گفته او، باعث «نفی بیشتر حقوق بشر» خواهند شد ابراز نگرانی کرده است.

کازیوە.ر