کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

استمرار تحقیر پناهندگان افغان و اقلیت‌های اتنیکی، توسط رژیم اسلامی ایران

14:16 - 24 اسفند 1393

کوردستان میدیا: طی چند مدت اخیر، مجددا عکس‌ها و تصاویری از رفتارهای تحقیرآمیز از سوی برخی سازمان‌ها و نهادهای رژیم اسلامی ایران نسبت به مهاجرین افغان و همچنین مدرسه‌ای در بلوچستان در دنیای مجازی منتشر گردید.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، به تازگی و توسط یک وبلاگ محلی کمپین فعالین بلوچ، عکسی از چند دانش‌آموز بلوچ در یکی از مدارس بلوچستان ایران منتشر شده که خود عکس نشانگر تراشیدن سر چند دانش‌آموز بلوچ است که به صورتی تحقیرآمیز و با راه راه کردن سر آنها، دانش‌آموزان را مورد بی‌حرمتی و تحقیر قرار داد‌ه‌اند.

10451.jpg

این اقدام اولین موردی نیست که نسبت به ساکنین مناطق اقلیت‌های ملی از سوی نهادهای حکومتی همچون مدارس و دیگر سازمان‌ها همچون نیروی انتظامی صورت می‌پذیرد.

پیشتر نیز تصاویری از بازداشت تعدادی پناهجوی افغانی در دنیای مجازی منتشر گردیده بود که افغان‌ها توسط مأمورین نیروی انتظامی و سربازها مجبور به انجام حرکاتی تحقیر آمیز می‌شوند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که در گذشته و در چندین مورد دیگر، مأمورین نیروی انتظامی با تراشیدن اجباری سبیل چند شهروند یارسانی در چند مورد جداگانه، آنها را مورد بی‌حرمتی قرار داده که این اقدامات خودکُشی اعتراضی 3 نفر از شهروندان یارسانی را در پی داشت.

حسن رضوی یکی از شهروندان یارسانی بود که نسبت به توهین به آیین یاری توسط رژیم ایران در مقابل فرمانداری همدان اقدام به خودسوزی اعتراضی نمودە بود و جان خود را از دست داد.

10446.jpg

وب‌سایت کُردستان میدیا در گزارشی که پیشتر منتشر نموده بود، هویت 2 شهروند یارسانی معترض را حسن رضوی و نیک‌مرد طاهری که چهاردهم و پانزدهم خردادماه به نشانەی اعتراض نسبت به توهین و بی‌حرمتی مسئولان رژیم ایران به آیین یاری اقدام به خودسوزی نمودند بودند را اعلام کرده بود.

نیک‌مرد طاهری شهروند یارسانی پس از اقدام به خودسوزی اعتراضی فورا جان خود را از دست داد و حسن رضوی نیز در حالی که به شدت مجروح شدە بود، به بیمارستان منتقل گردید.



حسن رضوی اولین نفری بود که چهاردهم خردادماه، نسبت به اقدام مسئولان ایران در رابطه با تراشیدن سبیل یک شهروند یارسان و توهین رژیم ایران به آیین یاری اقدام به خودسوزی نمود.

وی پس از انتقال به بیمارستان و شدت جراحت، جان خود را از دست داد.
محمد قنبری سومین پیرو آیین یاری بود که در اعتراض به رفتار نهادهای رژیم نسبت به پیروان این آیین در مقابل مجلس ایران خود را به آتش گشیده و جان خود را از دست داد.

نقش مخرب و جهت‌دار و بی‌حرمتی رسانه‌های مکتوب به اقلیت‌های ملی

در ادامه‌ی رفتار توهین‌آمیز نیروهای انتظامی نسبت به تراشیدن اجباری سبیل یک شهروند پیرو آیین یاری، انتشار کاریکاتوری در روزنامه‌ی جام‌جم وابسته به سازمان صدا و سیمای رژیم اسلامی ایران در روز سیزدهم مردادماه، موجی از نگرانی را در میان شهروندان کُرد پیرو آیین یاری را به وجود آورد.

10452.jpg


یکی از صفحات فیسبوک پیروان یارسان با نشر دوباره‌ی این کاریکاتور، عکس مزبور را توهین و تحقیر مردم یارسان تلقی کرد.

پیشتر نیز روزنامه‌های وابسته به نهادها و سازمان‌های رژیم عقاید و هویت اقلیت‌ها و ملیت‌های مختلف ایران را مورد بی‌حرمتی قرار داده‌ که از جمله‌ی آنها، روز بیست و دوم اردیبهشت‌ماه سال ٨٥ روزنامه‌ی ایران به صورت کمیک استریپی مطلب و کاریکاتوری با عنوان چه کنیم که سوسک‌ها سوسکمان نکنند منتشر نمود که موجب اعتراضات گسترده‌ای در میان مردم آذری‌زبان ایران شد.

10453.jpg

صفحه‌‌ی فیسبوکی یاری یارسان، کاریکاتور روزنامه‌ی جام‌جم را با توجه به کفاش بودن کیومرث تمناک، زندانی یارسانی(اهل حق) که چند ماه قبل در زندان همدان مأمورین رژیم پس از توهین و تحقیر، سبیل او را به زور تراشیدند، توهین به اعتقادات یارسان تلقی کردند.

یکی از فعالین آیین یاری در همان رابطه به خبرنگار آژانس خبرسانی کُردپا گفته بود: انتشار این کاریکاتور تعمدی و سیستماتیک می‌باشد، چون تا کنون کاریکاتوری با چنین مضمونی چاپ نشده، علی‌الخصوص و دقیق زمانی که چند نفر از پیروان این آیین، به دلیل بی حرمتی یک سازمان رژیم خود را به آتش کشیده‌اند.

اقدام نیروهای امنیتی همدان در تراشیدن سبیل کیومرث بعدها موجب خودسوزی و مرگ ٣ شهروند یارسان شد.

اعتراضات و عکس‌العمل‌های احزاب سیاسی و فعالین مدنی و فرهنگی:

بە دنبال خودسوزی ٢ شهروند کُرد پیرو آیین یاری بە نشانە‌ی نارضایتی به بی‌حرمتی نیروهای اطلاعاتی رژیم اسلامی ایران بە آیین و یارسان‌های ساکن استان همدان، موجی از نارضایتی سازمان‌های حقوق‌بشری، فعالین یارسان و احزاب کُردستانی را در بر داشت.

سازمان حقوق بشر کردستان در همین ارتباط با صدور بیاننامەای، ضمن ابراز تأسف از خودسوزی و مرگ یکی از فعالین یارسانی به نام نیک مرد طاهری، توهین به آیین‌ها و مذهب را شرم‌آور دانسته و از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده است به تمامی آیین‌ها و مذاهب احترام گذاشته شود.

10450.jpg

از دیگر سو، جمعی از فعالان یارسان با انتشار فراخوانی خواستار برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل درب استانداری کرمانشاه شدند.

همزمان یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران حزب دمکرات کُردستان ایران، با صدور بیاننامەای رفتار غیر انسانی نیروهای اطلاعاتی رژیم اسلامی ایران را در قبال کُردهای پیرو آیین یاری محکوم کردە است.

در این بیانیە آمدە است: خودسوزی و خود را به آتش کشیدن هر چند حاکی از اوج آمادگی یک انسان برای قربانی‌شدن در راه افکار و عقیده و همین طور نشانه‌ی اوج بیزاری از شرایط کنونی نیز می‌‌باشد، اما نمی‌توان این اقدام را تأیید و از آن حمایت کرد، زیرا راه مبارزه و استقامت در برابر ظلم و ستم بسیار می‌باشد.
دیگر نمونه‌های برخوردهای نژادپرستانه به پناهجویان افغان

یکی از نمونه‌های جنجالی برخوردهای غیر انسانی با اتباع افغانی اقدام شهرداری اصفهان بود که این شهرداری به نقل از احمدرضا شفیعی، مسئول کمیته انتظامی ستاد سفرهای نوروزی این شهر گفته بود که در روز طبیعت یا سیزده به در، برای به گفته او ایجاد امنیت و تامین رفاه بازدید کننده ها از ورود افغان‌ها به پارک صفه جلوگیری می‌شود.

10454.jpg

اعلام این تصمیم بحث ها و واکنش های زیادی در فضای مجازی ایجاد کرده است.

بسیاری از کاربران افغان شبکه های اجتماعی مجازی و گروهی از ایرانیان که این تصمیم را نادرست و نژادپرستانه توصیف می کنند، در سایت هایی مانند فیس بوک و بالاترین نظرات خود را منتشر کرده اند.

یک صفحه ویژه به نام ما همه افغانیم در فیس بوک ایجاد شده و گروه بزرگی از کاربران با پیوستن به آن مخالفت خود را با چنین تصمیماتی اعلام کردند.