کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آمار کودکان بی‌وطن سوری‌الاصل از مرز ٥٠ هزار تن گذشت

14:12 - 25 اسفند 1393

کوردستان میدیا: طی جنگ داخلی سوریه، بیش از ٥٠ هزار کودک در اردوگاه‌های آوارگان کشورهای همسایه سوریه از هزاران زن بیوە متولد شدە و شهروند هیچ جایی محسوب نمی‌شوند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، طبق برآورد سازمان ملل، بیش از ۵۰ هزار کودک سوری در شرایطی در اردوگاه‌های پناهندگان کشورهای لبنان، اردن، عراق و ترکیه به دنیا آمدەاند که پدران آن‌ها در جنگ داخلی سوریه کشتە شدە‌‌اند.

در بیشتر کشورهای عربی، ملیت و هویت فرزندان، تنها از طریق پدر اعتبار قانونی می‌یابد و به همین دلیل این کودکان، به دلیل آنکه پدری بالای سرشان نیست، شناسنامه و هویت شهروندی ندارند.

بر اساس این گزارش، نداشتن شناسنامه و مدرک شهروندی، کودکان بی‌وطن سوریه را در آینده با آسیب‌های زیادی روبرو می‌سازد. آنها به طور مثال، نمی‌توانند به صورت قانونی سفر کنند و بدون برگه هویت، امکان یافتن شغل یا ازدواج را نیز از دست می‌دهند.

پیشتر نیز، آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف پیشتر گفته بود که ۱۴ میلیون کودک سوری تحت تاثیر جنگ داخلی هستند. او هشدار داده که سوریه در معرض خطر از دست دادن یک نسل کامل قرار دارد.

چندی پیش، سازمان ملل متحد طی گزارشی از کشتە شدن بیش از ٢٢٠ هزار سوری و آوارەشدن و بی‌خانمانی نزدیک به ١٠ میلیون شهروند سوری در داخل و خارج از این کشور طی چند سال جنگ و درگیری در سوریه خبر دادە بود.

بر اساس گزارشاتی کە دو ماه پیش انتسار یافتە‌اند، ١٢ میلیون و ٢٠٠ هزار شهروند سوری نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانە می‌باشند و در شرایطی بحرانی بەسر می‌برند.

آبیدر.ت