کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اقلیم کردستان: داعش علیە پیشمرگەهای کُرد از سلاح شیمیایی استفادە کردە است

15:28 - 25 اسفند 1393

کوردستان میدیا: شورای امنیت حکومت اقلیم کردستان عراق اعلام کردە است که داعش در ماه ژانویە از گاز کلر بە عنوان سلاح شیمیایی در یک کامیون انتحاری علیە پیشمرگەهای کُرد استفاده کردە است.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، بیست و سوم اسفند‌ماه، شورای امنیت اقلیم کردستان اعلام کرد کە طی نمونە‌برداری و تحقیقات آزمایشگاهی از خاک منطقە و لباس پیشمرگەهای کرد پس از انفجار خودروی بمب‌گذاری شدە در مورخەی ٢٣ ژانویە در تقاطع شهر موصل مشخص شدە است که میزانی از گاز کلر به شکل سلاح استفاده شدە است.

بە گفتەی شورای امنیت حدود ٢٠ پوکە سلاح شیمایی از کامیونی کە منفجر شده بود پیدا کردە‌اند، بعد از این انفجار دە‌ها پیشمرگە دچار سر گیجە شدید، تهوع و ضعف عمومی شدەاند.

پتر ساوزاک سخنگوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی که بر عملیات انهدام انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه نظارت می‌کند گفته است از آن‌ها برای انجام تحقیقاتی در این باره دعوت نشده است و هنوز هیچ منبع مستقلی ادعای شورای امنیت اقلیم کردستان را تایید نکردە است.

گاز کلر یکی از عوامل خفگی است و استفادە از آن بە عنوان سلاع شیمایی بە جنگ جهانی اول بر می‌گردد و بنا بر کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ افزار‌های شیمیایی در سال ١٩٧٧ ممنوع شد.

گروه تروریستی داعش از تابستان گذشته بخش هایی از شمال عراق را به کنترل خود درآورده و تاکنون مرتکب جنایات زیادی از این قبیل شده است.

ژوان.ک