کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کشتە شدن یک کولبر دیگر کُرد

13:18 - 10 اسفند 1393

کوردستان میدیا: شلیک مستقیم نیروهای نظامی سپاه پاسداران رژیم اسلامی، مرگ جوان ٢٥ سالە کُرد را رقم زد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، شامگاه جمعه هشتم اسفندماه سال ١٣٩٣، نیروهای نظامی هنگ مرزی سپاه پاسداران در مناطق مرزی ربط از توابع شهرستان سردشت، کاروان کولبران کُرد را مورد شلیک مستقیم قرار دادەاند.

طی این اقدام نیروهای هنگ مرزی رژیم، یک کولبر کُرد که هویت وی از سوی آژانس خبررسانی کردپا، سیروان برزنجی، ٢٥ سالە و فرزند لطیف عنوان شدە است، بر اثر اصابت گلوله جان باختە است.

بر اساس این گزارش، نظامیان هنگ مرزی سپاه به هنگام عبور شماری از کولبران، بدون هیچگونه اخطار قبلی، اقدام به تیراندازی کرده و این نیز علاوه بر کشتە شدن یک کولبر کُرد، تلف شدن چندین رأس از احشام باربر کولبران را در پی داشتە است.

همچنین، نیروهای هنگ مرزی سپاه پاسداران، تمامی وسایل و کالای همراه کولبران را ضبط کردەاند.

در این زمینە، اواسط هفتەی گذشتە نیز، کولبران کُرد در منطقه بندن در نزدیکی رزگه از نقاط مرزی سردشت در کمین نیروهای نظامی رژیم ایران افتاده و در پی تیراندازی نیروهای رژیم، ١٤ راس اسب باربر تلف شدند.

نیروهای رژیم ایران پس از این اقدام، بارهای کولبران را نیز ضبط کردە بودند.

طی ٩ ماه نخست امسال، ٥٦ کولبر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران در مرز‌های کردستان کشتە و زخمی شدە‌اند. از این میان ٢٠ نفر کشتە و ٣٦ نفر زخمی شدە‌اند.

کشتار سیستماتیک شهروندان و کولبران کُرد در کردستان در گزارش حقوق بشری احمد شهید، گزارشگر ویژە سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، گنجاندە شدە است.

احمد شهید در گزارش خود از شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران بەسوی کولبران کُرد در مناطق مرزی و شهروندان کُرد در محورهای ارتباطی کردستان به شدت انتقاد کردە است.

آبیدر.ت