کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تاکید احمد شهید بر وخیم‌‌تر شدن وضعیت حقوق بشر ایران در دوران ریاست جمهوری روحانی

15:19 - 26 اسفند 1393

کوردستان میدیا: احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران اعلام کرد کە وضعيت حقوق بشر در ايران در دوران رياست جمهوری حسن روحانی بدتر شده است و از ابتدای سال جاری ميلادی تاکنون، بيش از ۲۰۰ نفر را اعدام کرده است.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، روز دوشنبە بیست‌وپنجم اسفند احمد شهید اعلام کرد کە رژیم اسلامی ایران از ابتدای سال جاری ميلادی تاکنون، بيش از ۲۰۰ نفر را اعدام کرده است و در سال گذشتە نیز با دست‌کم ٧٥٣ اعدام، بیشترین میزان اعدام از سال ٢٠٠٢ تاکنون بودە است.

گزارشگر ویژە سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، افزايش اعدام‌ها و وجود قوانينی که فضا را برای فعاليت سازمان‌های غير دولتی، جوامع حقوقی، احزاب سياسی و مدافعان حقوق بشر تهديد می‌کند، نشانه‌ای از بدتر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران در دوران رياست جمهوری حسن روحانی است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران، چند روز پيش و در حين ارائه گزارش سالانه خود، از رژیم اسلامی خواست تا قوانين محدودکننده آزادی بيان و رسانه‌ها را لغو کرده روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را آزاد کند و به ارسال پارازيت‌های ماهواره‌ای و مسدود کردن وب‌سايت‌ها پايان دهد.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران درگزارش خود گفت که طی ۱۴ ماه گذشته بیش از ۱۰۰۵ اعدام در ایران انجام شده است که در ۱۲سال گذشته بی سابقه بوده است و حداقل ۷۵۳ اعدام در سال ۲۰۱۴ و ۲۵۲ اعدام در ده هفته پیش از انتشار این گزارش انجام شده است و همچنین حداقل ۱۳ اعدام افراد زیر ۱۸ سال یا افرادی که هنگام ارتکاب جرم زیر هجده سال بوده‌اند نیز در سال ۲۰۱۴ انجام شده است که برخلاف قوانین بین‌المللی است.

احمد شهید ابراز نگرانی کرد که رژیم ایران در حالی آماده پذیرش توصیه‌های دور دوم بررسی جهانی می‌شود که بخش زیادی از توصیه‌هایی که در در سال ۲۰۱۰ پذیرفته، هنوز در این کشور عملی و اجرایی نشده‌اند.

کشورهای مختلف و نمایندگان کشورهای مختلف ماننددانمارک، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحدە آمریکا، اسرائیل، آڵمان، نروژ، استرالیا و اتحادیه اروپا نگرانی خود را نسبت به وضعیت بحرانی حقوق‌بشر در ایران به خصوص مشکلات اقلیت‌های مذهبی و افزایش تعداد اعدام‌ها، لزوم احترام به آزادی بیان و عقیده و حمایت از حقوق روزنامه نگاران تاکید کردند. 

مسئولان جمهوری اسلامی با رد اين گزارش، واکنش تندی به سخنان احمد شهيد نشان و آن را سیاست زدە نشان دادند.

گادر.د