کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کردستانات و ١٥٧٢ مورد نقض حقوق بشر در یکسال

16:17 - 2 فروردین 1394

کوردستان میدیا: در ادامە افزایش سرکوب شهروندان کُرد و نقض حقوق بشر در مناطق کردستان ایران از سوی رژیم اسلامی ایران، طی سال ١٣٩٣، ٤١٥ مورد بازداشت، ٣٨٦ مورد احضار از سوی ادارە اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی و ٢٠٦ مورد کشتە و زخمی شدن شهروندان کُرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم و انفجار مین و همچنین ٥٦٥ مورد دیگر نقض حقوق بشر از سوی سیستم حاکمە ایران علیه شهروندان کُرد صورت گرفته است.

آژانس خبررسانی کردپا، با تفکیک آمار موارد نقض حقوق بشر و با استناد به منابع معتبر و اطلاعات افراد مطلع بوده که به‌صورت آماری و بدون ذکر اسامی به نقض ١٥٧٢مورد نقض حقوق بشر در کردستان ایران در سال ١٣٩٣ پرداختە است.

بر اساس این گزارش آماری، در سال ١٣٩٣ مجموع ١٥٧٢ مورد نقض حقوق بشر در کردستان ایران صورت گرفته است. این رقم در سال قبل ١٥٥٠ مورد و در سال ١٣٩١ نیز ١٠٢٦ مورد بوده است.

طی سال ١٣٩٣، بازداشت شهروندان کرد از سوی نیروهای امنیتی و احضار شهروندان کُرد به اداره اطلاعات به ترتیب با ٤١٥ و ٣٣٣ مورد بیشترین تعداد موارد نقض حقوق بشر در کردستان را شامل می‌شوند.

بر اساس این آمار، در سالی که گذشت، ٧٩ شهروند کُرد از سوی دستگاه قضایی رژیم به زندان و دیگر موارد محکوم شدەاند.

در سال ١٣٩٣، انفجار مین ٦٣ شهروند کرد را کشتە و یا زخمی نمودە و همچنین ١٤٣ شهروند کرد نیز بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی کشتە و زخمی شدەاند.

در این مدت ٢٣٨ زندانی (٧٧ زندانی سیاسی و ١٦١ عقیدتی) کُرد، به دلیل هرآنچە بدلیل عدم رسیدگی به خواست‌های صنفی و رفتارها و برخوردهای غیرانسانی مسئولین زندان عنوان شدە است، اقدام به اعتصاب غذا کردەاند.

آژانس خبررسانی کردپا در گزارش آماری ــ تحلیلی سالیانە خود، حوزەی فعالیت‌‌ها را نیز تفکیک نمودە است و این بخش گزارش حاکی از این می‌باشد که ٢٤٦ مورد در حوزە سیاسی، ٣٤٩ مورد در حوزە مذهبی، ٤٧ مورد در حوزە کارگری و چندین مورد دیگر نیز در دیگر حوزەهای فرهنگی، مدنی و ... روی دادە است.

این گزارش نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی و ادارە اطلاعات رژیم ایران با ٣٥٧ مورد، اصلی‌ترین نهاد عامل نقض حقوق بشر در کردستان بودە است.

آبیدر.ت