کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رهبر سنا: درصورت عدم حصول توافق هستەای، لایحە تشدید تحریم‌ها علیە رژیم ایران بە رای گذاشتە می‌شود

16:27 - 5 فروردین 1394

کوردستان میدیا: سناتور میچ مکانل رهبر اکثریت سنای آمریکا اعلام کرد اگر آمریکا با رژیم ایران بە توافق هستەای نرسد، لایحە تشدید تحریم‌ها علیە رژیم ایران را بە رای خواهد گذاشت.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواە سنای آمریکا، روز سەشنبە چهارم فروردین اعلام کرد اگر مذاکرات گروە ١+٥ با رژیم ایران تا پایان ماە مارس (شش روز دیگر) بە نتیجە نرسد مجلس سنای آمریکا لایحە تشدید تحریم‌ها علیە ایران را بە رای خواهد گذاشت.

خبرگزاری رویترز بە نقل از سناتور مکانل از تحریم‌های سنگین علیه رژیم ایران بە عنوان مرهمی مناسب پس از بە نتیجە نرسیدن مذاکرات یاد کردە است.

سناتور مکانل در سخنان خود تاکید نمودە است که اگر هر گونە توافق احتمالی صورت بگیرد باید بە تصویب کنگرە برسد.

در زمینە برنامەی هستەای رژیم ایران، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردە است کە رژیم ایران در ماه‌های اخیر برای شفاف‌سازی ابعاد نظامی فعالیت‌های هستەای خود همکاری لازم نکردە است و از این کە مسئولان رژیم ایران برای پاسخ دادن بە پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را نکردە ابراز تاسف کرد.

آمانو تصریح کرده است کە رژیم ایران بە دو پرسش‌ آژانس در مورد برنامە نظامی موضوع انفجارهای قوی و محاسبات و انتقالات نوترونی پاسخ ندادە است.

در این زمینە، شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی در کنفرانسی خبری گفتە است: نمی‌توان به ایران توافقی را هدیه کرد که مستحقش نیست و در ادامە افزودە است رژیم ایران سیاست‌های خصمانه در پیش گرفته و در امور داخلی کشورهای منطقه مداخله می‌کند و دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای، امنیت منطقه و جهان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

در این ارتباط کشور فرانسە و آمانو از منتقدان مذاکرات هستەای در لحظات رسیدن بە ضرب‌الاجل هستند، آمانو در نشست بنیاد صلح بین‌الملل کارنگی، که روز دوشنبه سوم فروردین برگزار شد،گفتە است پیشرفت‌های سازمان انرژی اتمی در بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران محدود بوده و این آژانس نمی‌تواند مستقلاً تضمین کند که در مورد تمامی سایت‌های نظامی هسته‌ای در ایران اطلاعات کافی دارد.

نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل نیز روز سه شنبه ۴ فروردین هشدار داده است که پیشرفت‌ها در مذاکرات کافی نیست و اختلاف‌های جدی‌ای میان تهران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران\'\'، همکاری با بازرسان و تحریم‌ها باقی مانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوسته از ایران خواسته که در مورد پژوهش‌های هسته‌ای که در گذشته در سایت نظامی پرچین\'\' انجام شده و به طور ویژه در مورد چاشنی‌های مجهز به سیم‌های منفجر شونده، محاسبات و مدل‌سازی‌های محفظ‌های انفجاری حساس توضیحات بدهد.

به گفته آمانو، آژانس اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد در سایت \'\'پرچین آزمایش‌های پیشرفته‌ای در حوزه محفظه‌های انفجاری\'\' در گذشته صورت گرفته است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در جلسه ای در شورای امنیت گفته است که پیشرفت در مذاکرات میان قدرت ها و ایران کافی نبوده و نماینده بریتانیا هم گفته است که ایران باید انعطاف پذیری بیشتری نشان دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم ایران، کمالوندی در واکنش به اظهارات یوکیا آمانو روز سه شنبه ۴ فروردین ماه گفت: پذیرش پروتکل الحاقی داوطلبانه است، ایران پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی را در دسامبر ۲۰۰۳ امضا و در ابتدا آن را اجرا کرد اما به گفته آمانو کشور ایران از سال ۲۰۰۶ به بعد با بازرسان سازمان انرژی اتمی بر مبنای شاخص‌های بازرسی مندرج در پروتکل الحاقی همکاری نکرده است.

گادر.د