کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اختلاف‌نظر رژیم ایران و آمریکا در مذاکرات هستەای

18:19 - 5 فروردین 1394

کوردستان میدیا: رژیم اسلامی و آمریکا درباره شکل و محتوای توافق احتمالی در مذاکرات سوئیس اختلاف نظر دارند.

روزنامەی نیویورک تایمز در آستانەی ضرب‌الاجل تعیین‌شدە برای توافق سیاسی هستەای از اختلاف‌نظر ایران و آمریکا درباره شکل و محتوای توافق احتمالی خبر دادە است.

این منبع خبری به نقل از دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات هستەای اعلام کردە است که طی هفته‌های گذشته، رژیم ایران به‌شدت در برابر هر گونه چارچوب توافق رسمی در این مرحله از مذاکرات مقاومت می‌کند و یک بیانیه کلی تحت عنوان تفاهم را که به توافق نهایی در تیرماه سال ١٣٩٤ ختم شود ترجیح می‌دهد.

در این زمینە، سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواە سنای آمریکا، روز سەشنبە چهارم فروردین با تاکید بر اینکه هرگونه توافق احتمالی با رژیم ایران باید بە تصویب کنگره آمریکا برسد اعلام کرد اگر مذاکرات گروە ١+٥ با رژیم ایران تا پایان ماە مارس (شش روز دیگر) بە نتیجە نرسد مجلس سنای آمریکا لایحە تشدید تحریم‌ها علیە ایران را بە رای خواهد گذاشت.

در زمینە برنامە هستەای رژیم ایران، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردە است کە رژیم ایران در ماه‌های اخیر برای شفاف‌سازی ابعاد نظامی فعالیت‌های هستەای خود همکاری لازم نکردە است و از این کە مسئولان رژیم ایران برای پاسخ دادن بە پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را نکردە ابراز تاسف کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در جلسه ای در شورای امنیت گفته است که پیشرفت در مذاکرات میان قدرت ها و ایران کافی نبوده و نماینده بریتانیا هم گفته است که ایران باید انعطاف پذیری بیشتری نشان دهد.

در حال حاضر نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین‌، روسیه و آلمان) سرگرم مذاکراتی بر سر برنامه اتمی ‌ایران‌هستند تا طبق تصمیم مقرر تا پایان ماه مارس به چارچوبی از توافق نهایی دست یابند. توافق نهایی نیز باید تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر) حاصل شود.

در این زمینە جان کری وزیر امور خارجە آمریکا چندی پیش طی یک سخنرانی اعلام کردە بود اگر توافقی تا پایان ماە مارس با رژیم ایران انجام نگیرد آمریکا میز مذاکرات را ترک خواهد کرد.

مذاکرات هستەای درحالی ادامە دارد که تا کمتر از یک هفتەی دیگر، ضرب‌الاجل تعیین‌شدە برای توافق سیاسی به پایان می‌رسد، اما تاکنون هیچگونه گزارشی به نقل از طرفین مذاکرات مبنی بر توافق احتمالی منتشر نشدە است.

آبیدر.ت