کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نمایندە حزب‌دمکرات در کنفرانس \"دیالوگ\" حقوق گروه‌های اتنیکی ایران شرکت کرد

15:48 - 6 فروردین 1394

کوردستان میدیا: نمایندە حزب دمکرات کردستان ایران در سازمان جهانی ملت‌های بی‌دولت (UNPO) در کنفرانس مختص بە حقوق ملت‌های ایران شرکت کرد.

بە گزارش وبسایت کردستان میدیا، دکتر علی عبدیل‌زادە، نمایندە حزب دمکرات کردستان ایران در سازمان جهانی ملت‌های بی‌دولت (UNPO) در روزهای بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم اسفندماه سال ١٣٩٢، در کنفرانس ویژه حقوق ملت‌های ایران تحت عنوان دیالوگ در مورد حقوق گروەه‌های اتنیکی در ایران شرکت کرد.

این کنفرانس از سوی سازمان حقوق بشر کردستان ایران و چند انجمن دیگر در دانشگاە ژنو و مقر سازمان ملل متحد در کشور سوئیس برگزار شد.
چندین متخصص و کارشناس دربارە مسئلە ملت‌های ایران از جمله، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای مسائل حقوق بشری در ایران، شیرین عبادی برندە جایزە صلح نوبل و نمایندە ملت‌های ایران در این کنفرانس حضور پیدا داشتند.

کنفرانس دیالوگ در مورد حقوق گروەهای اتنیکی ایران، صبح روز بیست‌وهفتم اسفندماه با ارائە سخنانی از سوی شیرین عبادی آغاز بکار کرد.

عبادی در سخنان خویش با پرسش آیا همە ما (ملت‌های ایران) همدیگر را فهمیدەایم را مطرح و در این زمینە اعلام کرد: ما بە مثابە ملت‌های ایران همدیگر را درک نکردەایم، چون فرصت نداشتەایم برای بحث پیرامون مسائل و مانع‌های پیش رو خود گرد هم آییم.

عبادی همچنین تاکید کرد: از طریق دیالوگ می‌توان مشکلات‌را کشف و برای آنها راە حلی پیدا کنیم.

در بخش یکم این کنفرانس، ادیت کلوفاورو و مارک لاتیمر مسئول سازمان MRGIمباحثی را پیرامون رعایت حقوق گروه‌های اتنیکی در چهارچوب قانون بین‌المللی ارائە کردند.

مارک لاتیمر مسئول سازمان MRGI در سخنان خویش بحثی مفصل را در خصوص مفهوم اتنیک ارائە داد.

بخش دوم روز یکم کنفرانس، حقوق گروه‌های اتنیکی ایران در مورد مانع‌های پیش‌روی فعالان حقوق بشری در ایران مورد بحث قرار گرفت.
در این بخش دکتر علی عبدیل‌زادە، نمایندە حزب دمکرات کردستان ایران در سازمان ملت‌های بی‌دولت گفت: قانون اساسی رژیم اسلامی ایران در میان ملت‌ها، تفاوت و تبعیض قایل شده و این قانون بە هیچ وجە با اصول دمکراسی منطبق نیست.

دکتر عبدیل‌زادە در ادامە افزود: دمکراسی یکی از اصول بسیار مهم برای همە ملت‌های ایران است تا بتوانند در کنار هم زندگی و برای همین اگر مایل باشیم، ایران کشوری باشد کە همە ملت‌ها در کنار هم زندگی کنند، تغییر رژیم بهترین راە حل است.

بخش سوم به سیاست‌های رژیم اسلامی نسبت بە ملت‌های ایران از سوی پرفسور عباس ولی، دکتر برزو الیاست و چند نمایندە ملت‌های ایران اختصاص داده شد.

در بخش چهارم، راه حل بهبود حقوق ملت‌های ایران در چند موضوع بررسی شد.

روز یکم کنفرانس طی مراسمی ویژه بە مناسبت عید نوروز و فرارسیدن سال نو پایان یافت.

روز دوم کنفرانس، به بحثی در مورد حقوق گروەهای اتنیکی ایران اختصاص داده شد. در این بخش چند گروە مختلف در مورد چگونگی همکاری و هماهنگی بیشتر در میان ملت‌های ایران مباحثی را عنوان کردند.
یکی از موضوعات، تحت عنوان چگونگی همکاری و تعامل بین ملت‌ها جهت بدست آوردن اهداف مسترک، مورد بررسی قرار گرفت.

دربارە چگونگی همکاری ملت‌ها جهت رسیدن بە اهداف مشترک، تمامی شرکت‌کنندگان نسبت به همکاری مستحکم‌تر، اتفاق نظر داشتند.
بحثی مختص بە نقش و ‌حقوق زنان یکی دیگر از بخش‌های کنفرانس ژنو بود.

در این بحث دکتر عبدیل‌زادە تاکید کرد کە مبارزە برای حقوق زنان باید بخشی اصلی از مبارزە آزادیخواهی ملت‌مان باشد.

در بخش پایانی کنفرانس، دکتر احمد شهید سخنانی را در مورد تبعیض حقوق ملت‌های ایران از سوی رژیم اسلامی عنوان کرد.
همچنین در این بخش شیرین عبادی، بحثی در مورد قانون اساسی رژیم اسلامی ایران ارایه کرد.

آبیدر. ت