کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

قربانی‌شدن ٤ شهروند دیگر کُرد بر اثر انفجار مین

22:20 - 6 فروردین 1394

کوردستان میدیا: ٤ شهروند کُرد در منطقە ثلاث باباجانی بر اثر انفجار مین‌های کاشتە شدە دوران جنگ رژیم ایران و عراق زخمی شدند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، روز سەشنبە چهارم فروردین‌ماە ١٣٩٤، چهار شهروند کُرد از جملە یک کودک بر اثر انفجار مین بە شدت زخمی شدند.

طبق این گزارش، این ٤ تن عضو یک خانوادە بودەاند و هنگامی کە در اطراف روستای خود آتش روشن کردەاند؛ مین کاشتە شدە دوران جنگ رژیم ایران و عراق در آتش منفجر شدە و بە شدت زخمی شدەاند.

این ٤ شهروند کُرد بعد از این حادثە بلافاصلە از سوی ساکنین روستا بە بیمارستان شهر جوانرود منتقل شدە و بعد از مداوای اولیە بە بیمارستان کرمانشاە منتقل شدەاند.

تاکنون هویت این چهار شهروند کُرد روستای برکور از توابع تازه‌آباد ثلاث باباجانی کە هم اکنون در بیمارستان کرمانشاە تحت مراقبت پزشکی قرار دارند، گزارش نشدە است.

چند روز پیش نیز ٥ دانش‌آموز کُرد بر اثر انفجار گلولە خمپارە عمل نکردە دوران جنگ رژیم ایران و عراق در یکی از منطقەهای شهر مهران از توابع استان ایلام زخمی و بە بیمارستان منتقل شدند.

همچنین چند روز قبل در اطراف روستای رجوی از توابع شیخ صلە ثلاث باباجانی سە بمب عمل نکردە دوران جنگ ٨ سالە از سوی شهروندان این روستا پیدا شدە است.

منطقە ازگلە و شیخ صلە از مناطق پر مین و خطرناکترین منطقەهای ثلاث باباجانی بە شمار می‌آیند.

طبق گزارشات ٦ ملیون هکتار از خاک ایران آلودە بە مین است و طبق آخرین گزارشات مجموعا ١٦ ملیون مین در سرتاسر ایران وجود دارد و چهار استان ایلام، کرمانشاە، کردستان و ارومیە بە علت دید امنیتی و مرزی بودن این استانها بیشترین تعداد مین را در خود دارد.

رژیم اسلامی ایران تا کنون پیماننامە اوتاوا کە مختص بە ممنوعیت استفادە، خرید و فروش مین ضد نفر را امضا نکردە است و برای پاکسازی ١٦ تا ٣٠ ملیون مین از مناطق مرزی کردستانم کرمانشاە، ئیلام و ارومیە و خوزستان هیچ اقدامی انجام ندادە است.

رژیم ایران علاوە بر اینکە ، کمترین اقدام برای برداشت مین‌های کاشتە شدە در مرزها را انجام دادە است و بە بهانە قاچاق روزانە در مناطق مرزی مین‌گذاری می‌کند و کولبران و شهروندان مدنی قربانی می‌شوند.

با استناد بە گزارش آژانس کردپا، در سال ١٣٩٣ خورشیدی، انفجار مین در مناطق کردنشین ایران، ٢٢ کشتە و ٤١ زخمی در پی داشتە است.

کازیوە. ر