کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

همزمان با گفتگوهای لوزان/ هشدار و تهدید سناتورهای آمریکایی بە تحریم رژیم ایران

16:21 - 8 فروردین 1394

کوردستان میدیا: همزمان با گفتگوهای آمریکا و رژیم ایران بر سر پروندە هستەای این رژیم در سویس، سناتورهای آمریکا تهدید کردەاند کە تحریم‌های بیشتری علیە رژیم ایران تصویب می کنند.


بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، با ازسرگیری گفتگوهای هستەای بین ایالات متحدە و رژیم ایران در شهر لوزان سویس، سناتورهای مجلس سنای آمریکا هشدار دادەاند، چنانچە ایران از موارد توافق با گروە ١+٥ تخطی کند،تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور اعمال خواهد شد.

این لایحە با ١٠٠ رای موافق توسط سناتور مارک کرک ارائە و تصویب شدە است و همچنین مارک کرک اعلام کردە است: سنای آمریکا با صدایی رسا و یکپارچە علیە حکومت ایران سخن می‌گوید.

سناتور مارک کرک از جمله نمایندگان کنگره آمریکا است که به گفتگوهای جاری بر سر برنامه اتمی تهران با دیده تردید نگاه می کند و همراه با سناتور رابرت منندز طرحی را تهیه کرده است، که در صورت شکست مذاکرات جاری، تحریم‌ها علیه تهران تشدید شوند.
در همین ارتباط بە گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیەی اروپا در ادامه اعمال محدودیت‌های تجاری علیه رژیم ایران، درصدد بازگرداندن نام ۴۰ شرکت کشتیرانی ایرانی را به فهرست تحریم‌های این اتحادیه می‌باشد.

همچنین سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواە سنای آمریکا، روز سەشنبە چهارم فروردین اعلام کرد اگر مذاکرات گروە ١+٥ با رژیم ایران تا پایان ماە مارس (شش روز دیگر) بە نتیجە نرسد مجلس سنای آمریکا لایحە تشدید تحریم‌ها علیە ایران را بە رای خواهد گذاشت.
در زمینە برنامە هستەای رژیم ایران، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردە است کە رژیم ایران در ماه‌های اخیر برای شفاف‌سازی ابعاد نظامی فعالیت‌های هستەای خود همکاری لازم نکردە است و از این کە مسئولان رژیم ایران برای پاسخ دادن بە پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را نکردە ابراز تاسف کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در جلسه ای در شورای امنیت گفته است که پیشرفت در مذاکرات میان قدرت ها و ایران کافی نبوده و نماینده بریتانیا هم گفته است که ایران باید انعطاف پذیری بیشتری نشان دهد.
در حال حاضر نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین‌، روسیه و آلمان) سرگرم مذاکراتی بر سر برنامه اتمی ‌ایران‌هستند تا طبق تصمیم مقرر تا پایان ماه مارس به چارچوبی از توافق نهایی دست یابند. توافق نهایی نیز باید تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر) حاصل شود.

گادر.د