کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رئیس‌جمهور یمن: رژیم ایران کشور یمن را ویران کرد

22:50 - 8 فروردین 1394

کوردستان میدیا: مقامات آمریکایی اعلام کردەاند کە نقش سپاە پاسداران رژیم ایران در یمن نگران کنندە است و بە حوثی‌های این کشور آموزش نظامی می‌دهد.

روز جمعە هفتم فروردین‌ماە، خبرگزاری رویترز در گزارشی بە نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که نقش سپاه پاسداران رژیم ایران در یمن نگران کنندە است و نیروهای نظامی سپاه در کشور یمن حضور دارند و به آموزش حوثی‌ها مشغول‌اند.
این خبرگزاری همچنین اعلام کرد کە رژیم ایران تجهیزات نظامی بە یمن ارسال کردە است و در ادمە افزود مقامات آمریکایی نسبت بە حضور فرماندهان نظامی ایران در یمن نگران هستند کە بە حوثی‌ها استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌جنگی آموزش دهند، کە در صورت این اقدام، اگر نیروهای حوثی از سلاح‌های پیشرفته‌تر استفاده کنند، وضعیت یمن ناامن‌تر خواهد شد.

در این زمینە عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن نیز روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری گفت: ما شاهدیم که نقش ایران در حمایت از شیعیان حوثی پررنگ‌تر می‌شود.

او تاکید کرد که کمک‌های مالی و نظامی ایران به حوثی‌ها راز مخفی نیست و همه طرف‌ها از آن مطلع‌اند و همچنین اعلام کرد،در یمن مشاوران ایرانی حضور دارند که حوثی‌ها را راهنمایی می‌کنند و نیروهای نظامی و اجرایی حزب‌الله لبنان نیز به شیعیان حوثی مشاوره‌ی نظامی می‌دهند.

سفیر عربستان سعودی برای اثبات ادعای خود تاکید کرد: اولین کاری که حوثی‌ها بعد از در دست گرفتن کنترل صنعا انجام دادند، آزاد کردن نیروهای سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان از زندان بود.
فیلیپ هموند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا روز جمعه در سفر خود به واشنگتن در دفاع از حمله نظامی عربستان به یمن گفت که مقامات عربستان سعودی نمی‌توانند حضور حاکمیتی را در یمن تحمل کنند که از سوی ایران حمایت می‌شود.

امروز نیز عبد ربە منصور هادی رئیس جمهور کشور یمن در نشست سران اتحادیە عرب تاکید کرد کە مدت دو ماە صنعا. پایتخت یمن از سوی مسلحان حوثی محاصرە شدە بود و رژیم ایران با دخالت‌های خود کشور یمن را بە ویرانی کشاند و این رژیم باید مسئولیت این شرایط را بە عهدە بگیرد.

پس از برکناری علی عبدالله صالح و به قدرت رسیدن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور جدید یمن، رژیم ایران از طریق گروه‌های شبەنظامی شیعە هموارە در تلاش دخالت و تضعیت دولت جدید برآمده است.

طی مدت اخیر دخالت‌های رژیم ایران در قالب کمک تسلیحاتی، مالی، آموزش‌های نظامی به گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین افزایش باندهای جاسوسی در کشورهای منطقە کاملا مشهود بوده است.

رژیم ایران طی چند سال اخیر، از سوی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله بحرین، یمن، مصر و ... به دخالت در امور دیگرکشورها متهم گردیدە است

گادر. د