کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سالروز شهدای کردستان در دانمارک گرامی داشته شد

17:27 - 9 فروردین 1394

کوردستان میدیا: کمیتە‌های حزب دمکرات، اتحادیە جوانان دمکرات و اتحادیە زنان دمکرات کردستان ایران، مراسم یادبودی را بە مناسبت سالروز شهدای کردستان در شهر آلبورگ شمال دانمارک برگزار کردند.

کمیتە‌های حزب، جوانان و زنان دمکرات کردستان ایران در شهر آلبورگ بە منظور گرامیداشت سالروز دهم ‌فروردین‌ماه، مراسم یادبودی را برگزار کردند کە شمار چشم‌گیری از کُردهای ساکن این منطقە در آن شرکت داشتند.

این مراسم با سرود ملی ای رقیب و یک دقیقە سکوت و ادای احترام برای شهدای کُرد و کردستان آغاز و سپس ٦٨ شمع توسط شماری از اعضای خانوادە شهدا روشن شدند.

در همین رابطە، سلیمان کلشی برادر شهید کرم کلشی بە نمایندگی از طرف خانوادە‌ی شهدا پیامی تقدیم کرد.
سلیمان کلشی در سخنان خود گفت: شهدا نە تنها به خانواده‌ها و جریانات سیاسی، بلکه به جنبشی آزادیخواهانه، ملتی از هم گسیخته و میهنی اشغال شدە مطعلق و تمامی ما میراث‌دار شهیدان همه‌ی کردستان هستیم.

ـ حزب دمکرات کردستان ایران ـ کمیتە دانمارک. علی خانی
ـ اتحادیە میهنی کردستان، شعبەی سازماندهی آلبورگ. رزگار
ـ پارت کارگران کردستان. احمد گزر
ـ کوملە زحمت‌کشان کردستان. کویستان فتوحی
ـ خانەی کُرد در شهر آلبورگ. عبدالکریم پهلوی
ـ کوملە کُردی در شهر آلبورگ. عمر شیخ نژاد
ـ اتحادیەهای جوانان و زنان دمکرات کردستان ایران در دانمارک. نشمیل اسماعیلی
ـ پارت دمکرات کردستان. کمیته آلبورگ
ـ سازمان خبات کردستان ایران. کمیتە دانمارک
ـ پارت دمکرات کردستان سوریە

ـ مجمع آشتی و توسعە کردستان (جاپک)
ـ روابط عمومی اتحادیە میهنی کردستان آلبورگ. علی میرانی
پیام زاهیر بدری برادر شهید بشیر بدری کە در بستر بیماری بود، پیام‌های احزاب و شخصیت‌های سیاسی بود که برای مراسم ارسال و قرائت گردیدند.
در ادامەی این مراسم، زندگینامە شهید قاضی محمد از سوی قمری صالح‌زادە تقدیم شد.
شعر فرزند یک شهید برای قاسملو از سوی کویستان عمری و قطعە شعری برای شهدا از سوی عمر شیخە‌نژاد در این مراسم یادبود تقدیم شدند.

در بخش پایانی این یادبود، اسعد کمالی پیشمرگە سابق، اسیر و زخمی جنگی که در همان زمان نیز از سوی رادیو صدای کردستان ایران بە عنوان شهید قلمداد شدە بود، بحثی پیرامون شیوە‌ی بازداشت و شکنجە و آزار و اذیت‌های ٦ سال زندان خود و بازگو کردن خاطرە چندین نفر از اعضای خانوادە شهدای کردستان ارایه کرد.

روز دهم‌فروردین‌ماه در کنگره چهارم حزب دمکرات کردستان ایران بە صورت رسمی و بە عنوان روز شهدای کردستان نام‌گذاری شدە است و هرساله حزب دمکرات کردستان ایران، این روز را بە عنوان یکی از روز‌های تاریخی ملت کُرد گرامی داشتە است.

گادر.ر