کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عفو بین‌الملل: بیشترین اعدام‌ها در ایران انجام گرفتە است

22:42 - 12 فروردین 1394

کوردستان میدیا: عفو بین‌الملل در گزارش سالیانە خود اعلام کردە است کە در سال ٢٠١٤ میلادی بیشترین اعدام‌ها در ایران صورت گرفتە است.
به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانە خود دربارە اعدام در کشورهای جهان اعلام کردە است کە صدور حکم اعدام در سال ٢٠١٤ میلادی نسبت بە سال گذشتە بیشتر اما اجرای این حکم‌ها کمتر بودەاست، اما بیشترین اعدام‌ها در ایران صورت گرفتە است.

طبق این گزارش تعداد اعدام‌های رسمی توسط رژیم ایران، ٢٨٩ مورد بودە است، اما در گزارش تأکید شدە است که دست‌کم ٤٥٤ نفر دیگر نیز در ایران اعدام شدەاند.

طبق آمار آژانس خبررسانی کردپا، ٨١٤ مورد مجازات اعدام در سال نخست دولت روحانی به اجرا درآمده است که در مقایسه با بازه زمانی سال قبل (١٢ مردادماه سال ١٣٩١ تا ١٢ مرداد سال ١٣٩٢) با تعداد ٥٥٣ مورد، افزایش ٤٧ درصدی داشته است و هم اکنون ٢٥ زندانی سیاسی کُرد در انتظار اجرای مجازات اعدام هستند.

مجازات اعدام برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال سن داشته‌اند، ١٦ مورد بوده که حکم اعدام تمامی آنان بعد از رسیدن به سن ١٨ سالگی به اجرا درآمده است. 
با استناد به آمار ثبت‌شدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کردپا، ١٩ تن از افراد اعدام شده زن بودە و همچنین حکم اعدام ٦٩٧ نفر از آنان به صورت گروه‌های ٢ تا ١٦ نفره و ١١٧ نفر از این افراد بصورت فردی اعدام شده‌اند.
طبق آمار ثبت‌شدە، تنها اسامی ٣٦٧ تن از افراد اعدام‌شدە طی یک سال اخیر معلوم می‌باشد و اسامی ٣٤٠ تن نامعلوم، ٨٥ تن تنها حروف اول نام و نام‌خانوادگیشان موجود است و همچنین ٢٢ تن از آن‌ها تنها اسم کوچکشان منتشر شده است.

پس از ایران، عربستان سعودی با دست‌کم ۹۰ اعدام، عراق با دست‌کم ‌۶۱ اعدام و آمریکا با ۳۵ اعدام در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

احمد شهید بیست‌وپنجم اسفند سال ١٣٩٣ خورشیدی اعلام کرد کە رژیم اسلامی ایران از ابتدای سال جاری ميلادی تاکنون، بيش از ۲۰۰ نفر را اعدام کرده است و در سال گذشتە نیز با دست‌کم ٧٥٣ اعدام، بیشترین میزان اعدام از سال ٢٠٠٢ تاکنون بودە است.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران درگزارش خود گفت که طی ۱۴ ماه گذشته بیش از ۱۰۰۵ اعدام در ایران انجام شده است که در ۱۲سال گذشته بی سابقه بوده است و حداقل ۷۵۳ اعدام در سال ۲۰۱۴ و ۲۵۲ اعدام در ده هفته پیش از انتشار این گزارش انجام شده است و همچنین حداقل ۱۳ اعدام افراد زیر ۱۸ سال یا افرادی که هنگام ارتکاب جرم زیر هجده سال بوده‌اند نیز در سال ۲۰۱۴ انجام شده است که برخلاف قوانین بین‌المللی است.

گادر. د