کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سوریە/ تنها در یک ماه، ٤٧٩ نفر کشته

22:09 - 16 فروردین 1394

کوردستان میدیا: سازمان حقوق بشر سوریە اعلام کرد کە تنها در مدت ماە مارس ٤٧٩ نفر در این کشور کشتە شدند.

بر اساس گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا و بە نقل از سازمان حقوق بشر سوریه، روز یکشنبه شانزدهم فروردین‌ماه، طی گزارشی درباره‌ی قربانیان ماه مارس در این کشور، ۴۷۹ نفر کشته شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرده که در ماه مارس، ۳۵ عملیات کشتار  جمعی در سوریه روی داده است.

همچنین بر اساس گزارش این سازمان که درباره ثبت جنایت‌ها در سوریه فعالیت می‌کند، استان ادلب با ١٠ حادثه، بیشترین عملیات کشتار دسته جمعی را در ماه گذشته شاهد بوده است.

پس از ادلب، حومه دمشق با ۹ و درعا با ۶ مورد عملیات کشتار دسته جمعی در ردیف دوم و سوم هستند. در حلب، دیر الزور، حمس، حسکه و حماه نیز عملیات نقض حقوق بشر مشابهی اتفاق افتاده است.

در ادامه این گزارش آمده است که از میان ۴۷۹ کشته در ماه مارس، ۱۳۱ کودک و ۷۷ نفر زن بوده‌اند.
به عبارتی ۴۳٪ از کسانی که جانشان را در این جنایت‌ها از دست داده‌اند، زنان و کودکان هستند.

این آمار فجیع نشان می‌دهد که هدف نخست عاملان آن جنایت‌ها غیر نظامیان بوده است.

سازمان حقوق بشر سوریه گفته که نیروهای رژیم سوریه، در ماه مارس گذشته، ۳۴۰ نفر از جمله ۱۰۲ کودک و ۴۹ زن را به قتل رسانده است. در حالی که گروه تندروی داعش نیز ۱۲۲ نفر از جمله ۲۴ کودک و ۲۶ زن را کشته است.

گزارش همچنین افزود که حملات مخالفان اسد، به کشته شدن ۱۷ نفر از جمله ۵ کودک و دو زن انجامیده است.

پیشتر نیز، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که در سال ٢٠١٤ کە بە طور قطع رژیم بشار اسد سە روستا را با گاز کلر مورد حملە قرار دادە است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارشی اعلام کردە بود کە در سە منطقە تلمنس و الطمانە در ادلب و کفرزیتا در حما بر اثر استفادە رژیم اسد از گازهای سمی علیە اپوزیسیون، ١٣ نفر کشتە و ٣٥٠ تا ٥٠٠ نفر مسموم شده‌اند.

در این گزارش آمدە کە ١٥٢ فیلم ویدئویی و ١٨٩ سند بیانگر و تاییدکنندە این حملات است کە هلی‌کوپترهای رژیم اسد با بمب‌‌های بشکەای و گازهای شیمیایی بە این روستاها حملە کردەاند.

رژیم اسد بارها مخالفان را بە استفادە از بمب‌های بشکەای و سمی متهم کردە است اما آمریکا متهم اصلی این حملات را بشار اسد دانستە و سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل گفتە کە تنها رژیم اسد از هلی کوپتر در حملات استفادە می‌کند.

رژیم سوریە پس از فشارهای بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های شیمیایی در سال ٢٠١٣ سلاح‌های شیمیایی از جملە گاز ساردین را نابود کرد اما گاز کلر که در فهرست این سلاح‌ها بودند، نابود نشد و رژیم اسد در حملە بە مخالفان خود از آن استفادە کردە است.

روسیە و رژیم ایران از متحدان سوریە، مخالفان را بە استفادە از گازهای سمی متهم کردەاند و رژیم ایران با حمایت‌های مالی، انسانی و نظامی خود از سقوط رژیم اسد جلوگیری می‌کند.

کازیوە.ر