کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کمیتە‌ای از حزب دمکرات در یاد \"شهدای کُردهای فیلی\" سوئد شرکت کردند

16:20 - 19 فروردین 1394

کوردستان میدیا: هیاتی از حزب دمکرات کردستان ایران در سالروز شهدای کُرد‌های فیلی در کشور سوئد شرکت کردند.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز یکشنبە شازدهم فروردین‌ماه، قادر مهرفر بە نمایندگی از بخش روابط کُرد و کردستانی کمیتە سوئد حزب دمکرات کردستان ایران، در ویژه‌مراسم سالروز شهدای کُرد‌های فیلی کە از سوی سازمان اتحادیە دمکراتی کُرد‌های فیلی در شهر استکلهم پایتخت کشور سوئد تشکیل شدە بود، شرکت کردند.

نمایندە سفارت عراق، نمایندە سفارت اقلیم کردستان، نمایندە احزاب و جریانات سیاسی عراق و کردستان و بخشی از خانوادەی شهدای کُرد‌های فیلی در این ویژه‌مراسم حضور داشتند.

در این مراسم پیام جریانات سیاسی و پیام مشترک ویژه‌ی خانوادەی شهدای کُرد‌های فیلی، قرائت گردید.

پیام مشترک حزب دمکرات کردستان ایران و کمیتە‌ی همکاری احزاب و جریانات سیاسی کُرد و کردستانی از سوی سمیر صالح، تقدیم شد.

در این پیام مشترک، علاوە بر ابراز همدردی با خانوادە شهیدان کُرد‌های فیلی، بر الزام جبران خسارات مادی و معنوی به خانواده شهیدان توسط حکومت اقلیم کردستان تاکید شده و خواسته شده تا بیشتر از این کُردهای فیلی قربانی سیاست‌های داخلی عراق نشوند.

در بخش دوم این ویژه‌مراسم، آسو صوفی قاضی بازنشستە شدە دیوان عالی قضایی عراق، بحثی حقوقی و قانونی را در مورد سیاست رژیم صدام حسین برای سرکوب و ژینوساید سیستماتیک کُرد‌های فیلی تقدیم نمود.

آسو صوفی، یکی از قضات کُرد دادگاه ویژه رسیدگی به جنایت‌های رژیم صدام حسین بود که صدور حکم اعدام علی حسن‌المجید یکی از رای‌های صادر شده توسط وی بود.

سی و پنج سال پیش، توسط رژیم بعث، ٢٠ هزار کُرد فیلی به صورت سیستماتیک مفقود و کشته شدند.
این اقدام در یک پروسه زمانی و در تمامی مناطق فیلی نشین صورت گرفت. با گذشت چند دهه، تا کنون نیز اجساد و محل مرگ و دفن شدن بخش زیادی از این فیلی‌ها نامعلوم است.
هرساله ویژه مراسم‌هایی برای یاد این شهیدان برگزار می‌شود.

براساس آمار‌ها، بیش از ٦٠٠ هزار کُرد فیلی، به کشور‌های همسایە عراق پناه برده و تبعیت عراقی از آن‌ها پس گرفتە شدە است.

کازیوە.ر