کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

در سالی کە گذشت، حکم اعدام ٨١٩ زندانی در ایران به اجرا درآمد

21:28 - 23 فروردین 1394

کوردستان میدیا: گزارش تحلیلی ــ آماری سالانه آژانس خبررسانی کُردپا حاکی از اجرای حکم اعدام ٨١٩ زندانی از سوی دستگاه قضایی رژیم ایران در سال ١٣٩٣ می‌باشد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، آژانس خبررسانی کردپا طی گزارش تحلیلی ــ آماری سالانه‌ی خود پیرامون اعدام زندانیان در زندان‌های رژیم ایران، از اجرای حکم اعدام ٨١٩ شهروند ایرانی طی سال گذشتە خبر دادە است.

این آژانس خبری اعلام کردە است که ٨١٩ مورد مجازات اعدام در سال ١٣٩٣ غالبا توسط دستگاه قضایی و در برخی موارد دستگاه‌های امنیتی رژیم اسلامی ایران اجرا شده است.

آمار اجرای احکام اعدام طی سال ١٣٩٣ در مقایسه با سال ١٣٩٢ با تعداد ٨٠٤ مورد، از افزایش ٢ درصدی و در مقایسه با سال ١٣٩١ از افزایش ٦٧ درصدی برخوردار می‌باشد.

آمارهای آژانس خبررسانی کردپا نشان می‌دهند که طی سال گذشتە ٧١ شهروند کُرد در زندان‌های ایران اعدام شدەاند.

از میان شهروندان کُرد اعدام‌شدە طی سال گذشتە، دو تن از آن‌ها از زندانیان سیاسی کُرد و ٦ تن دیگر نیز از زندانیان عقیدتی کُرد اهل سنت می‌باشد.

هویت زندانیان سیاسی کُرد اعدام‌شدە در سال ١٣٩٣ سمکو خورشیدی و صابر مخلد موانە و هویت زندانیان عقیدتی کُرد که حکم اعدام آن‌ها در سال گذشتە به اجرا درآمدە است، حامد احمدی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، کمال مولایی، صدیق محمدی و هادی حسینی اعلام شدە است.

بر اساس این گزارش، وضعیت سامان نسیم، علی و حبیب افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور، ٥ زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام که ٢٧ بهمن‌ماه به منظور اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند، پس از این انتقال همچنان در هالەای از ابهام قرار دارد.

این آمار همچنین حاکی از اعدام ١٠ زندانی سیاسی و عقیدتی غیرکُرد نیز از سوی دستگاه قضایی ــ امنیتی رژیم اسلامی می‌باشد.

بنابر این گزارش آماری، حکم اعدام غلامرضا خسروی به اتهام همکاری با مجاهدین خلق، ٣ زندانی سیاسی عرب به نام‌های علی چبیشاط، سیدخالد (یاسین) موسوی و جیهند ریگی به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و ٤ فعال بلوچ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ٢ نفر دیگر به اتهام عضویت در سازمان جیش‌العدل طی سال گذشتە به اجرا درآمدە است.

با استناد به آمار منتشرە از سوی آژانس کُردپا، ٢٥ تن از افراد اعدام شده طی سال ١٣٩٣ در ایران زنان بودە‌اند.

همچنین، طبق آمار منتشرە از سوی این منبع خبری، مجازات اعدام برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال سن داشته‌اند، ٨ مورد بوده که حکم اعدام تمامی آنان بعد از رسیدن به سن ١٨ سالگی به اجرا درآمده است.

اتهامات منتصب شده توسط دستگاه‌های قضایی-امنیتی رژیم ایران برای محکومیت و اجرای حکم اعدام این افراد ٦ مورد سیاسی، ٦ مورد عقیدتی، ٤٤٦ مورد جرایم مربوط به مواد مخدر، ١٣٢ مورد قتل، ٢٣ مورد تجاوز به عنف، ١٥ مورد سرقت مسلحانه، ٨ مورد آدم‌‌ربایی و تجاوز، ٦ مورد سرقت مسلحانه و قتل، ٦ مورد قتل و قاچاق مواد مخدر، ٤ مورد محاربه از طریق ارتباط با گروه‌های معارض، ٣ مورد و چندین مورد دیگر نیز به اتهام‌های شرارت، عضویت در جیش‌العدل، لواط، زنا، اختلاس ٣ هزار میلیاردی، فساد‌فی‌الارض و بدعت در دین عنوان شدەاند.