کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رژیم ایران آخرین جلاد کودکان/ اعدام کودکان در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی همچنان ادامە دارد

16:36 - 25 فروردین 1394

کوردستان میدیا: اجرای حکم اعدام از سوی رژیم ایران اعدام برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال سن داشته‌اند، طی سال گذشتە ٨ مورد بودە است.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا و با استناد به گزارش تحلیلی ــ آماری سالانه‌ی آژانس خبررسانی کردپا، طی سال ١٣٩٣ از میان ٨١٩ شهروند اعدام‌شدە در ایران، حکم ٨ تن که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال سن داشتەاند از سوی دستگاه قضایی و امنیتی رژیم ایران به اجرا درآمدە است.

علاوە بر ٨ مورد یادشدە، احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد که در زمان ارتکاب جرم ١٧ سال سن داشته است و سرنوشت وی پس از انتقال به سلول انفرادی در جهت اجرای حکم اعدام، بالقوە می‌باشد.

10626.jpg

اجرای ٨ مورد اعدام کودکانی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال سن داشتەاند در سال ١٣٩٣ درحالیست که صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و عضو شورای نگهبان رژیم ایران در فروردین‌ماه سال گذشتە در واکنش به ابراز نگرانی پارلمان اروپا از اعدام نوجوانان در ایران گفته بود :در ایران به هیچ وجه اعدام افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد و این ادعا از سوی پارلمان اروپا کاملاً دروغ است.

اتحادیه اروپا با انتشار پیامی از مقامات ایرانی درخواست کردە بودند تا به قوانین بین‌المللی حقوق بشری پایبند بمانند، قوانینی که تحت آن اعدام نوجوانان نقض حداقل استانداردهای بین‌المللی است.

قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران می‌داند. این درحالی است که کنوانسیون‌های بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع می‌کنند.

مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان از سوی دستگاه قضایی رژیم همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.