کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

چهار شرکت و پنج شخص به نقض تحریم‌های وضع‌شدە علیه ایران متهم شدند

22:04 - 29 فروردین 1394

کوردستان میدیا: وزارت دادگستری ایالات متحدە آمریکا اعلام کرد، چهار شرکت و پنج شخص، تجهیزات الکترونیکی و نظامی را بە صورت غیرقانونی بە ایران صادر کردەاند.

بە گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت‌ها وا اشخاص از طریق تایوان و ترکیە این محصولات را بە ایران منتقل کردە و این اتهامات در حالیست کە قرار است شش قدرت جهانی و گروە ١+٥ بە رهبری آمریکا یکم اردیبهشت‌ماە مذاکرات هستەای را از سر بگیرند.

بر اساس گفتە این دادگاە آمریکا، این پنج شخص بە خرید ٢٨ میلیون قطعە نظامی بە ارزش ٢٤ میلیون دلار متهم شدە و این افراد با انتقال این قطعات به ایران، تحریم‌های آمریکا در مورد ممنوعیت صادرات فن‌آوری این رژیم را نقض کردەاند.

این نوع از فن‌آوری می‌تواند در سیستم‌های مختلف نظامی از جمله در موشک‌های کروز و موشک‌های زمین به هوا مورد استفاده قرار بگیرد.

هویت این اشخاص متهم، بهرام مکانیک ۶۹ ساله، تورج فریدی ۴۶ ساله و خسرو افقهی ۷۱ ساله سه فردی هستند که در تهیه این تجهیزات فعال بوده‌و هر سه نفر هم‌اکنون در ایالات متحده در بازداشت هستند.

آرتور شیو و متین صادقی از دیگر متهمان این پروندە در خارج از خاک آمریکا تحت تعقیب قرار دارند.

شرکت هوسودای تایوان و فاراتل پارسیان کە متعلق بە بهرام مکانیک و خسرو افقهی است در انتقال این محصولات بە رژیم ایران نقش داشتە است.

شرکت فارتل پارسیان محصولاتی مانند منابع تغذیه اضطراری\'\' را به مشتریانش از جمله وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی ایران عرضه می‌کرده است.
چندی پیش شرکت پی‌پال  (PAYPAL) کە یک شرکت بین‌المللی مهم و فعال در عرصه تراکنش‌های مالی الکترونیکی است و در زمینه پرداخت پول از طریق آنلاین در جهان فعالیت دارد، به دلیل نقض تحریم‌ها علیه رژیم ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به پرداخت ۷،۷ میلیون دلار جریمه شد. 

‌همچنین، آمریکا شرکت نفتی شلومبرژه را به دلیل همکاری با ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی به پرداخت ۲۳۲ میلیون دلار جریمه و غرامت محکوم کردە است.

این تحریم‌ها به دلیل اصرار رژیم ایران برای ادامه دادن برنامه هسته‌ای از سال ۲۰۰۶ میلادی برقرار شده کە هدف تحریم‌ها، متوقف کردن تلاش‌های ایران برای دسترسی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است.