کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

درگذشت شخصیت نکونام و میهن‌دوست شهر بانه

22:47 - 29 فروردین 1394

کوردستان میدیا: شخصیت میهن‌دوست و معتمد مردم شهر بانه به دلیل بیماری در سن ٧٣ سالگی در شهر ارومیه دیده از جهان فروبست.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز سه‌شنبه مورخەی ٢٥ فروردین‌ماه ١٣٩٤،کمال خالدی فرزند عبدوالقادر اهل شهرستان بانه به دلیل بیماری در سن ٧٣ سالگی چشم از جهان فروبست.

کمال خالدی در سال ١٣٢١ در بانه به دنیا آمد. نامبرده دارای ٤ برادر و یک خواهر بود و تمام افراد خانواده‌اش تحصیلات خود را در دانشگاه‌های ایران به اتمام رسانیده‌اند و معصومه، مادرشان به مدت ٢ سال پیاپی به عنوان مادر نمونه انتخاب شد.

این شخصیت نامی در سال ١٣٢٩با هاجر دورافشان زندگی مشترک را تشکیل داده و بعد از مرگ اولین فرزندشان به نام شهلا، سال ١٣٤١ صاحب فرزند پسری به اسم محسن شدند و در همان سال به دلیل فعالیت سیاسی و عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران به ناچار همسر و خانواده خود را رها و در شمال کردستان ساکن شد.

10643.jpg

بعد از بازگشتش به ایران، به شهر ازنا از توابع استان لرستان تبعید و علیرغم فشار و سختی‌های متحمله در زندگی‌اش موفق شد در کنکور سراسری قبول و برای تحصیلات عالیه به تهران رفته و در همان سال موفق به کسب مقام اول مقاله‌ی علمی شد.

نامبرده بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه آموزش و پرورش به عنوان مدیر مشاوره‌ای آموزش و پرورش در سنندج استخدام شد و همزمان در دانشگاه رازی کرمانشاه مشغول به تدریس شده و در ادامه برای اتمام تحصیلاتش به آمریکا رفت.

بعد از انقلاب مردمی ایران علیه رژیم دیکتاتوری پهلوی و مبارزه علنی حزب دمکرات کردستان ایران با حزب ارتباط برقرار کرد و نقش بسزایی در مبارزات آزادی‌خواهانە در شهر سنندج ایفا نمود.

بعد از سرکوب وحشیانه‌ی رژیم اسلامی ایران در شهر سنندج به ناچار به اصفهان رفت و بعد از مدتی به شهر مهاباد بازگشته و به صفوف حزب دمکرات کردستان ایران پیوست و در این مدت تمام اموال و دارایی‌اش از طرف رژیم ایران مصادره شد.

در طی مبارزات مسلحانه حزب دمکرات کردستان ایران، مسئول بخش آموزش حزب دمکرات شد و ده‌ها استاد انقلابی زبر نظر و سرپرستی این شخصیت میهن‌دوست در روستاهای کردستان به کودکان این روستاها آموزش و تدریس می‌دادند.

طی این مدت، کمال خالدی ٤ کتاب کُردی را برای ٤ سال دوره ابتدایی را به رشته تحریر در آورد که بی شک مانند سند و منبع مهم میتوان از آن‌ها نام برد.

درسال ١٣٦٥ به دلیل تحت فشارقرار دادن خانواده‌اش توسط رژیم اسلامی به شهر سقز بازگشت و بعدها در مجله سروه آغاز به فعالیت کرد.

سال ١٣٨٠ یکبار دیگر یکی از مقاله علمی‌هایش در زمینه آموزش کودکان در کشور ایران به عنوان یکی از برترین مقالات انتخاب شد.

حزب دمکرات کردستان ایران، به خانواده و دوستان و آشنایان کمال خالدی این شخصیت مبارز و میهن‌دوست تلسیت می‌گوید و خود را در غم و اندوه آنان سهیم و شریک می‌داند.