کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رژیم اسد۹۰ بار از گازهای سمی استفاده کرده است

14:35 - 31 فروردین 1394

کوردستان میدیا: رژیم اسد طی دو سال گذشتە، ۹۰ بار از گازهای سمی علیە شبەنظامیان استفاده کرده است.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا و با استناد بە شبکه حقوق‌بشر سوریه، رژیم بشار اسد بە طور مدوام حقوق بشر را نقض کردە و طی این چند سال ٩٠ بار از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است.
در این رابطە شبکە حقوق بشر سوریە اعلام کرد، قطعنامه شورای امنیت کە در مورد منع استفاده از سلاح شیمیایی کشتار جمعی تصویب شدە و قرار بر این بودە که تسلیحات شیمیایی سوریە جمع‌آوری شود و استفاده از آن متوقف گردد، اما رژیم بشار اسد بصورت مستمر قوانین منع استفاده از سلاح شیمیایی را نقض می‌کند.
گزارشات مختلف نشانگر آن است،که رژیم اسد مناطق تحت کنترل اپوزیسیون مسلح سوریه را با بشکه‌های انفجاری حاوی مواد شیمیایی و گازهای سمی بمباران کرده است.

شبکه حقوق‌بشر سوریه می‌گوید: تنها در سال گذشته رژیم اسد بیش از٥٠ بار قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته که در اثر آن بیش از ٣٠٠ غیرنظامی مصدوم شده و ١٣تن که در میان آنها کودکان نیز وجود داشته‌ جان خود را از دست داده‌اند.
پیشتر نیز رژیم بشار اسد، چندین بار از سلاح شیمایی استفادە کردە کە رژیم ایران در این جنایت‌ها با رژیم بشار اسد همکاری کردە است.

همچنین بعد از گذشت ٤ سال از جنگ داخلی سوریە، ایالات متحدە امریکا تاکید کردە کە مقابلە با داعش در سوریە بی نتیجە ماندە و دلیل آن را سیاست پشت پردە رژیم بشار اسد اعلام کردە و از این بە بعد در حال تغییر وضعیت در سوریە است و با نابودی اسد استراتیژی تازەای را در این کشور تشکیل می‌دهد.

بە گفتەی سازمان ملل متحد، کە نزدیک بە ٢٠٠ هزار نفر طی ٤ سال گذشتە کشتە و نزدیک بە ١١ میلیون سوری خانە و کاشانە خود را ترک کردە‌اند.

همچنین بر اساس آمارها ثبت شدە، مرکز ثبت احوال موارد خشونت در سوریە و شبکە حقوق بشر سوریە، دست‌کم ٨٥ هزار سوری بە شیوە خودسرانە از سوی رژیم بشار اسد طی ٤ سال گذشتە بازداشت و تاکنون در زندان‌های در وضعیتی دشوار بە سر می‌بردند.
همچنین در آغاز جنگ داخلی سوریە تاکنون ٢ هزار و ٦٠٠ شهروند ناپدید و از سرنوشت آنان هیچ خبری در دسترس نیست.