کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اقلیت‌های ملی ایران زیر تیغ نقض حقوق بشر حاکمیت/ ١٥٨ مورد نقض حقوق بشر در بلوچستان

17:08 - 31 فروردین 1394

کوردستان میدیا: کمپین فعالین بلوچ طی گزارشی از ١٥٨ مورد نقض حقوق شهروندان بلوچ از سوی رژیم اسلامی ایران و نهادهای مرتبط این رژیم در سال ١٣٩٣ خبر دادە است.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، گزارش تحلیلی ــ آماری ٢٧ صفحەای کمپین فعالین بلوچ به ٤٩ مورد اعدام، ٦٩ مورد بازداشت، ١٨ مورد نقض آزادی اندیشه و بیان و ٢٢ مورد تیراندازی نیروهای حکومتی به شهروندان بلوچ از سوی نهادهای مرتبط رژیم ایران پرداختە است.

این گزارش که موارد قطعی قابل پیگیری و تحلیل را در خود گرفتە، حاکی از این می‌باشد که از مجموع ٤٩ مورد اعدام شهروندان بلوچ، شش نفر به جرم سیاسی و امنیتی به دار آویخته‌شده‌اند.

اتهامات اکثر بازداشت‌شدگان که تعداد تمامی آن‌ها ٦٩ مورد عنوان شدە است، همکاری با احزاب اپوزسیون بلوچ، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی عنوان گردیده است.

همچنین از تعداد ٢٢ مورد شلیک مستقیم به شهروندان بلوچ، ٧ شهروند بلوچ زخمی و ١٥ شهروند دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش سالانه عفو بین‌الملل تاکید شدە است که روی کار آمدن حسن روحانی، هیچ تاثیری بر بهبود وضعیت حقوق‌بشر در ایران نداشتە است و وضعیت حقوق‌بشر در ایران و نقض سیستماتیک آن از سوی سیستم حاکم همچنان در جریان بودە و گاها افزایش نیز یافتە است.

در ارتباط با نقض حقوق ملیت‌های ساکن ایران، آژانس خبررسانی کردپا نیز طی گزارشی تحلیلی ــ آماری از یک هزار و ٥٧٢ مورد نقض حقوق بشر در کردستانات طی سال ١٣٩٣ خبر دادە بود.