کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سوئد/ سمیناری تحت عنوان تروریسم بین‌المللی رژیم ایران برگزار شد

22:00 - 1 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: شهر استکهلم میزبان سمیناری جهت تحلیل و بررسی تروریسم بین‌المللی رژیم ایران و ترورهای صورت گرفته در این شهر بود.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز شنبه، ٢٩ فروردین‌ماه کمیته‌ی استکهلم حزب دمکرات کردستان ایران سمیناری در رابطه با شهادت ٣ عضو حزب دمکرات به دست تروریست‌های رژیم ایران در دهه ٩٠میلادی صورت گرفته با حضور اسکار هدین روزنامه‌نگار و کارگردان سرشناس سوئدی و ماگنوس نورل مشاور و محقق در موسسه واشينگن دی سی برای سياست خاور نزديک برگزار کرد.

این سمینار با سرود ملی ای رقیب و یک دقیقە سکوت بە احترام شهیدان راه آزادی کُردستان آغاز شد.

سپس پیام کمیتە توسط آسو صالح مسئول کمیتە سوئد حزب دمکرات کردستان ایران قرائت گردید.

آسو صالح در پیام کمیته به تلاش‌های رژیم ایران در ایجاد خفقان برای صدای آزاد اندیشان و مخالفین اشاره کرد و گفت که ترور از مرزهای ایران فراتر رفته و چنین اقداماتی موجب جایگرفتن این حکومت در تروریسم بین‌المللی شده است.

وی در بخش دیگری از پیام تصریح کرد: ترورهای رژیم اسلامی ایران در خارج از کشور با هدف از میان برداشتن فعالان سیاسی و فرهنگی ملیت‌های ایرانی به خصوص ملت کُرد که جز قربانیان این اهداف شوم می‌باشند.
در همین رابطه فیلم کوتاه کماندوی ترور به نمایش عموم گذاشته شد.

اسکار هدین روزنامه‌نگار و کارگردان سوئدی درباره ساخت فیلمش اظهار داشت: ساخت فیلم مستند کماندوی ترور را در سال ٢٠٠٢ میلادی آغاز کرده و موضوع فیلم به ترور فعالان سیاسی اپوزسیون ایرانی که در سوئد به دست تروریست‌های رژیم ایران کشته شدند، می‌پردازد.

اسکار درباره ترور کردن فعالان سیاسی اپوزسیون ایران در کشور سوئد گفت: درکم این بود که فعالان سیاسی ایرانی در کشور آزاد و دمکرات سوئد احساس خطر می‌کنند به همین دلیل تصمیم گرفتم درباره ترورهای که در سوئد انجام گرفته تحقیق کنم و این موضوع را در قالب فیلم مستندی به تصویر بکشم.

وی اضافه کرد که بعد از تحقیق درباره پرونده ترورها به این نتیجه رسیدم که حکومت سوئد نتوانسته امنیت فعالان سیاسی اپوزسیون ایرانی را تأمین کند.

ماگنوس نورل مشاور و محقق در مرکز The European Foundation for Democracy –Brussels با توجه به تجربه و تحقیقات خود، بحثی را درباره تروریسم بین‌المللی رژیم ایران عنوان کرد. او در این باره اظهار نمود با توجه به اینکه دولت سوئد نتوانسته امنیت جانی فعالان سیاسی را فراهم آورد، روند اینگونه اقدامات در این کشور همچنان ادامه دارد.

ماگنوس در ادامه گفته‌هایش به این اشاره کرد که خطر جدی که امروزه سوئد و همه کشورهای غربی را در برگرفته، دینِ‌سیاسی و به ویژه اسلام سیاسی تندرو می‌باشد.

این استاد دانشگاه همچین در ادامه به این اشاره کرد که ورود دین به سیاست در هر دوره‌ی تاریخی، خطرات بسیاری را منجر گردیده است.

ماگنوس برای اثبات گفته‌هایش، به رفتن شهروندان سوئدی به خصوص جوانان این کشور به کشورهای خاورمیانه و پیوستن‌شان به گروه‌های تروریستی از جمله داعش اشاره کرد.

ماگنوس در بخش دیگری از سخنانش، به توافق کشورهای ١+٥ با حکومت ایران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بنده به هیچ وجه با تفاهمنامه‌ی لوزان موافق نیستم و احساس می‌کنم هیچگونه تحول سیاسی در ابران رخ نخواهد داد، زیرا این توافق فقط در مورد مسئله هسته‌ایی تنظیم شده و حقوق بشر و حقوق ملیت‌های تحت ستم در ایران را به حاشیه رانده است.

پایان‌بخش سمینار، شرکت حاضرین در پرسش و پاسخ ماگنوس و اسکار بود که در آن به نظرات و انتقادات ایراد شده پرداخته شد.

در دهه‌ی ٩٠میلادی از سوی رژیم اسلامی ایران چندین اقدام تروریستی در کشور سوئد جهت قتل فعالان سیاسی کُرد انجام گرفته که در این مدت در سه اقدام تروریستی ٣ تن از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران به نام‌های کامران هدایتی، عفت قاضی و کریم محمدی توسط فرستادگان رژیم ایران ترور شدند.

بعد از این ترورها از طرف حکومت سوئد نه تنها هیچ اقدامی برای شناسایی و معرفی آمرین و عاملین ترورها نشد، بلکه تا حدودی جنایتشان هم نادیده گرفته شد.