کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بحران ریزگردها در کردستان ایران بە مرز هشدار رسیدە است

20:59 - 2 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: آب و هوای کردستان ایران طی چند سال گذشتە بە علت هجوم ریزگردها بە شدت آلودە شدە و در این زمینە نهادهای ذیربط رژیم هیچ گونە اقدامی برای جلوگیری از این بحران زیست محیطی پیش نگرفتەاند.
بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، در طی چند روز گذشتە انتشار ریزگردها در استان‌های کردستان ایران با وزش باد، شدت دو چندان یافته و زندگی شهروندان را با مشکل جدی روبرو کردە است.

بە گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، بروز پدیدە گرد و غبار در استان‌های ایلام، ارومیە، سنندج و کرمانشاە بە مرز هشدار رسیدە و باعث اختلال در زندگی روزمرە و رفت‌وآمد شهروندان شدە است.

وضعیت آب و هوای استان ایلام بە علت وجود ریزگردها در معرض هشدار می‌باشد و ورود تودە گرد و غبار غلیظ بە هوا، شهرهای ایلام، ایوان، درەشهر و مهران را در وضعیت ‌شدار قرار دادە است.
بیشترین آلودگی مربوط بە شهرستان ایوان با ٢٦٥ میکروگرم در مترمربع می‌باشد.

در همین زمینە نیز آب و هوای استان کردستان در حال حاضر بحرانی و آسیب‌های فراوانی در پی دارد و طبق آمارهای موجود از سال ١٣٣٩ تا سال ١٣٨٥ تعداد روزهای همراە با غبار در سال بە طور میانگین در این استان ١٦ روز در سال گزارش شدە و این در حالیست کە از سال ١٣٨٥ خورشیدی تا سال ١٣٩٣ خورشیدی این تعداد بە طور میانگین بە ١٣٠ روز افزایش یافتە است.

همچنین آب و هوای استان کرمانشاە نیز بە دلیل هجوم ریزگردها بسیار آلودە گزارش شدە و این وضعیت با وزش باد شدید بر شدت آلودگی افزودە و طی روزهای آتی آلودگی هوا بیشتر خواهد شد.

آلودگی هوا بە علت وجود ریزگردها باعث تعطیلی مدارس و دانشگاهها، مشکلات رفت و آمد، ایجاد مشکل برای بیماران تنفسی و زیان مادی بە باغات و مشکلات دیگر را در پی داشتە و در بعضی از شهرها مردم تجمع اعتراضی بر پا کردەاند.

حس روحانی در اتنخابات خود وعدە دادە بود کە مشکلات ریزگردها را حل خواهد کرد اما تا کنون اقدامی در این زمینە انجام ندادە است.

بحران زیست محیطی در چندین شهر دیگر ایران، در حال رقم زدن فاجعه‌ای انسانی است. هجوم ریزگردها که در سال‌های اخیر، همواره در هوای مناطقی از غرب و جنوب غرب وجود داشته و در روزهای گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای شدت گرفته و باعث شده است که مردم در این مناطق به جای هوا، خاک تنفس کنند.

محیط زیست ایران، در سال ۱۳۹۳خورشیدی با مشکل ریزگردها روبرو بودە و این وضعیت نیز همچنان ادامە داشتە و علت آن بە مشکل بد مدیریت زیست‌محیطی چند دهه کنونی بر می‌گردد.

مدیریت بسیار بد محیط‌زیستی مدیران، قوانین و برنامه های ناپخته زیر نام توسعه‌های پنج ساله\'\'، بها ندادن به دیدگاه متخصصان وکنشگران مدنی و \'\'آن جی او ها، باعث شد که محیط زیست در سراشیبی نابودی بیفتد به گونه‌ای ایران در جایگاە رتبه‌های زیست محیطی مانند تنوع زیستی، منابع آبی و عملکرد بهداشتی  در انتهای جدول قرار دارد و استان‌هایی مانند کردستان در زمره آلوده ترین شهرهای دنیا باشند.

 در استان کرمانشاه سازمان محیط زیست بسته اقدامات اجرایی برای مقابله با پدیده ریزگردها را تهیه کرده، اما نمایندگان مجلس رژیم اسلامی ایران هیچ گونە اقدامی در اجرای این طرح پیش رو نگرفتند.

در حالی که مسئله ریزگرد‌ها و آلودگی هوا در استان‌های غربی ایران به بحران تبدیل شده، حسن روحانی رئیس جمهور رژیم ایران اعلام کرد کە مقابلە با ریزگردها مشکل است و برنامەای در خصوص این بحران بە شورای عالی محیط زیست ارائە ندادە است.

در زمینە بحران ریزگردها مجلس رژیم اسلامی ایران همکاری نکردە بلکە بودجە منظور شدە برای مقابلە با ریزگردها را نیز حذف کردە است.

سال گذشتە یازدە سازمان حقوق بشری در رابطه با بحران زیست محیطی، به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، جان ناکس، کارشناس مستقل سازمان ملل درباره تعهدات حقوق بشری مربوط به برخورداری از محیط زیست امن، پاکیزه، سالم و پایدار و داینیوس پوراس، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق برخورداری همگان از بالاترین استانداردهای ممکن الحصول در سلامت جسمی و روحی، نامەای ارسال نمودند
.

این نامە از سوی ١١ سازمان حقوق بشری انجمن پژوهشگران ایران، انجمن دفاع از حقوق بشری آذربایجانی‌ها در ایران (اهراز)، انجمن حقوقدانان انساندوست، انجمن حقوق بشر در کردستان ایران ــ ژنو، اینسایت ایران، سازمان اروپایی حقوق بشر اهواز، سازمان حقوق بشر ایران، سازمان مدارای جهانی، عدالت برای ایران، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، موسسه بین المللی توسعه آموزشی به گزارشگران سازمان ملل ارسال شدە بود.

تغییر اقلیم، افزایش دما، کاهش بارندگی و برخی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای کم‌توجه به اصول زیست‌محیطی کم آبی در کشور خشک شدن تالاب‌ها در بروز ریزگردها مؤثر است.

سوها.د