کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سکته‌های قلبی و مغزی در کرمانشاه، بحران سلامت را درپی داشته

17:22 - 3 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: بحران در حوزە سلامت استان کرمانشاە بە خطری جدی بدل گشتە و سالانە ٣ هزار نفر در این استان بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، بە علت مشکلات بهداشتی و نبود خدمات رفاهی در استان کرمانشاە، سالیانه ٣ هزار نفر در این استان بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند و بە مشکل جدی در حوزە سلامت بدل گشتە است.

در این رابطە مدیرکل ثبت‌احوال استان کرمانشاه اعلام کرد: طی سال گذشتە در سطح شهرها و روستاهای استان مرگ ١١ هزار و ٢٩٣ نفر ثبت شدە کە علت مرگ ٦٠٠ نفر از این افراد نامعلوم می‌باشد.

طبق این آمار بیشتر مرگ‌ومیرها بر اثر سە عامل بیماری‌‌های قلبی و عروقی، سرطان و سایر تومورها، حوادث غیر عمد روی دادە کە در این میان مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی بیشترین آمار را بە خود اختصاص دادە است.

سکته مغزی نیز سلامت عمومی شهروندان کُرد را تهدید می‌کند و بنابه آمارها سالانه ٣٠٠ تن نیز بر اثر عارضه مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

مشکلاتی بهداشتی و نبود خدمتگزاری‌های بهداشتی در سطح استان و عواملی مانند نبود تحرک و و ورزش، مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های با ترکیبات غیر استاندارد، رژیم غذایی ناسالم و شیوه زندگی نادرست، چاقی و ... باعث افزایش بیماری‌های قلبی در این استان شدە است.

بیماری‌های قلبی و عروقی در دهه‌های اخیر به اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در ایران تبدیل شده به گونه‌ای که براساس آمارهای موجود بیش از ٣٩ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و بیش از ١٩ درصد مربوط به سکته های قلبی است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، سالیانه بیش از ١٦٠هزار نفر در کشورمان بر اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند که این آمار در استان کرمانشاه سه هزار نفر است.

در ایران ٣/٣٩ درصد مرگ‌های کشور ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است که از این تعداد ١٩/٥ درصد ناشی از سکته قلبی، ٩/٣ درصد به علت سکته مغزی، ٣/١ درصد به علت فشارخون بالا و بقیه به علت سایر بیماری‌های قلبی عروقی صورت می‌گیرد.

نبود برنامە جامع و نوین بهداشت و درمان در ایران و عدم توجە مسئولان رژیم بە حوزە سلامت و نبود طرح‌های توسعە سلامت، جامعە ایران را با بحران جدی سلامت روبرو کردە است.