کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از بازداشت گستردە فعالان سیاسی عرب اهوازی

16:25 - 9 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم ایران دەها تن از فعالان سیاسی عرب در اهواز را بازداشت کردە کە در میان آنها یک کودک نیز به چشم می‌خورد.
بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، سازمان‌های عفوبین‌الملل و دیدەبان حقوق بشر، نهم اردیبهشت‌ماە در گزارشی از بازداشت دەها تن از فعالان سیاسی عرب در استان اهواز از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران ابراز نگرانی کردەاند.

با استناد بە گزارش این سازمان‌‌ها و فعالان سیاسی، مدافعان حقوق بشر و خانوادەهای بازداشت‌شدگان این دستگیری‌ها در آستانە دهمین سال اعتراضات فروردین‌ماە صورت گرفتە است.

بە گفتە منابع مطلع و فعالان سیاسی، این بازداشت‌های سیاسی بدون صدور حکم و توسط افراد مسلح از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران صورت گرفتە است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از بازداشت این فعالان سیاسی عرب اهوازی ابراز نگرانی کردە و همچنین سازمان عفو بین‌الملل از موج گستردە بازداشت‌ها طی هفتەهای گذشتە کە در گزارشات آمدە بە شدت ابراز نگرانی کردەاند.

حاتم عبیات (ساکن حمیدیه) و مصطفی حیدری (۱۷ ساله، ساکن کوی علوی اهواز) هویت دو تن از این شهروندان عرب کە در روزهای هفدهم و هیجدهم فروردین‌ماە بازداشت شدەاند شدەاند.

شمار فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر بازداشت‌شدە کە از سوی دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل دست‌کم ۷۸ نفر و احتمالا بیش از ۱۰۰ نفر اعلام شدە است.

طی هفته‌های گذشته در پی مرگ یونس عساگرە دستفروش خرمشهری اعتراضات و درگیری‌هایی در استان اهواز روی داد.

یونس عساگره که در اعتراض به جمع شدن بساط ميوه فروشی‌اش توسط ماموران سد معبر شهرداری رژیم اسلامی ایران در بیست‌وسوم اسفندماه خودسوزی کرده و صبح روز يکشنبه، دوم فروردین‌ماە، به دليل شدت جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.

ادامەی موج سرکوبگری و تبعیض حقوق بشر بە ویژه حقوق ملت‌های ایران در حالیست کە در دور اخیر انتخابات رئیس جمهوری در ایران، حسن روحانی با وعده‌هایی برای بهبود وضعیت حقوق بشر و همچنین اهمیت دادن بە حق ملیت‌های ایران پست رئیس جمهوری را بە دست آورد.