کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

هم‌بندی‌های سامان نسیم بە بند عمومی زندان تبریز انتقال یافتند

16:07 - 10 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: دو زندانی سیاسی کرد محکوم بە اعدام بە بند عمومی زندان تبریز منتقل شدەاند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور دو زندانی سیاسی کرد محکوم بە اعدام کە در بند مجازات زندانیان محکوم بە اعدام نگهداری شدە بودند، بە بند عمومی این زندان منتقل شدەاند.

بنا بە گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، از سرنوشت سامان نسیم دیگر زندانی سیاسی کرد هیچ اطلاعی در دسترس نیست.

سیروان نژاوی چهاردهم تیرماە ١٣٩٠ خورشیدی بس از بازادشت و شکنجەهای جسمی و روانی از سوی ماموران رژیم، در شعبە یک دادگاە انقلاب مهاباد بدون داشتن وکیل از سوی قاضی جوادی‌کیا بە اتهام محاربە و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسون کرد رژیم اسلامی ایران بە اعدام محکوم شد.

ابراهیم عیسی‌پور دیگر زندانی سیاسی کرد ساکن یکی از روستاهای سردشت در شانزدهم تیرماە ١٣٩٠ خورشیدی از سوی نیروهای وزارت اطلاعات رژیم ایران بازداشت پس از شکنجەهای جسمی و روانی و نگهداری در سلول انفرادی بە زندان مهاباد منتقل شد.

این زندانی سیاسی کرد نیز در بیست‌وسوم فروردین‌ماە ١٣٩١ خورشیدی از سوی دادگاە انقلاب شهر مهاباد بە اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کرد رژیم اسلامی ایران بە اعدام محکوم شد.

این دو زندانی سیاسی کرد بە همراە \'\'سامان نسیم، علی افشاری، حبیب‌الـلە افشاری و یونس آقایان بهمن‌ماە سال گذشتە جهت اجرای حکم اعدام آنان بە مکان نامعلومی منتقل شدە و بعد از اعدام علی افشاری و حبیب‌الـلە افشاری، یونس آقایان بە زندان زنجان منتقل شدە و از سرنوشت سامان نسیم خبری در دسترس نیست.

خانوادەهای این دو زندانی سیاسی اعدام شدە تاکنون جسد آنان را تحویل نگرفتە و وزارت اطلاعات بەخانواده آنان اعلام کردە بە طور مخفیانە اقدام بە دفن این دو زندانی سیاسی کردە است.

در این زمینە سامان نسیم دیگر زندانی سیاسی کرد محکوم بە اعدام هیچ اطلاعی در دست نیست و چندین نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر جهانی و ایرانی نسبت بە سرنوشت مبهم این زندانی سیاسی و رفتار رژیم ایران اعتراض کردەاند.

سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کُردستان است. 

وی در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشت در مرز سردشت بازداشت و به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد انتقال یافت.

این شهروند کُرد، در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲ خورشیدی، عیناً تایید گردید.