کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

برگزاری مراسم تاریخی پیرشالیار در اورامان تخت

17:16 - 12 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: مردم بخش اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد در استان کُردستان مراسم تاریخی کومسای را برگزار کردند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، روز گذشتە یازدهم اردیبهشت‌ماه، مراسم آیینی ـ تاریخی کومسای با شرکت بخش چشمگیری از نمایندگان رسانه‌ها و مهمانان داخلی و خارجی در مزار پیرشالیار در اورامان تخت برگزار شد.

در این مراسم همانند آداب و رسوم هر سالی سنگ مقدس پیر شالیار شکسته شد و مردم منطقه اورامان بر این باور هستند این سنگ هر سالی علی‌رغم شکستن آن دوباره رشد میکند و جای آن پر خواهد شد.

مراسم پیر شالیار در اورامان‌تخت (هورامان) کُردستان، هر سال دو بار در نیمه بهار و نیمه زمستان برگزار شده و عروسی پیر شالیار در سه روز جشن گرفته می‌شود.

پیرشالیار، فردی عارف و دانشمند بوده و مراسم هایی شامل کوته کوته، کلاوروچنی، ذبح حیوانات، آش نذری هلوشین، عروسی پیرشالیار،شونیشت، تربی و کومسا هر ساله با حضور هزاران نفر از اقصی نقاط دنیا در هورامان برگزار می شود.

این مراسم امسال متفاوت‌تر نسبت بە سال‌های گذشتە برگزار و مهمانانی از خارج بە منظور بررسی شرایط ثبت اورامان در فهرست آثار جهانی بە این مراسم آمدە بودند.

این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف زنی، نوعی رقص، خوردن آش، و شب‌نشینی و خواندن شعر و دعا است.

در این مراسم، دامدارانی که دام‌های خود را برای قربانی در این مراسم نذر کرده‌اند دام‌های خود را به جلو در خانه پیرشالیار می‌آورند تا به دست متولین مراسم ذبح شوند.

پس از ذبح، قسمتی از گوشت‌ها را به عنوان تبرک در بین مردم پخش می‌کنند و بعضی از آن را هم برای غذای مراسم به داخل خانه پیر انتقال می‌دهند.