کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

روز دانشجوی کُرد، با حرکت نمادین نظامی گرامی داشته شد

22:43 - 12 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: اتحادیه دانشجویان دمکرات کُردستان ایران حرکت نمادین نظامی را به مناسبت روز دانشجوی کرد دوازدهم اردیبهشت‌ماە، برگزار کرد.

به گزارش وب سایت خویندکاران، اتحادیه دانشجویان دمکرات کردستان ایران، روز جمعه یازدهم اردیبهشت‌ماه، با حضور اعضا و هواداران این اتحادیه، حرکت نمادین نظامی را جهت بزرگداشت سالروز شهادت اسماعیل شریف‌زاده، سمبل جنبش دانشجویی کُردی برگزار کرد.

در این حرکت، دانشجویان دمکرات از جنبش ملی – دمکراتیک ملت کُرد به رهبری حزب دمکرات کردستان ایران پشتیبانی و به آرمان‌های والای آن و شهیدان ٤٦ - ٤٧ ادای احترام و وفا کردند.

اسماعیل شریف‌زاده در شهر مهاباد چشم به جهان گشود، بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته‌ی مکانیک دانشکده‌ی فنی تهران پذیرفته می‌شود. دوران تحصیل شهید اسماعیل همزمان بود با آغاز جنگ‌های چریکی در کردستان ایران و گسترش حرکات اعتراضی دانشجویان در سراسر جهان.
شهید اسماعیل با همفکری و همکاری دیگر دانشجویان کُرد در تهران و تبریز، کوشش نمودند که تشکلی را تحت عنوان اتحادیه‌ی دانشجویان کُرد سازماندهی نمایند. اما فضای پلیسی و سرکوب شدید سیاسی حاکم بر جامعه‌ی آن زمان ایران، اجازه‌ی چنین فعالیت‌هایی را نمی‌داد. شهید اسماعیل برای تأمین و تحقق آرمان ملی ـ دمکراتیک کرد به کردستان عراق رفته و به صفوف حزب دمکرات پیوست.

شهید اسماعیل و دیگر همرزمانش نظیر قادر شریف، ملا آواره، سلیمان معینی و نحو شکاک متوجه این امر شدند که برای زنده نگاه داشتن جنبش آزادیخواهی و ملی، اتخاذ موضع و عمل ضروریست و به همین منظور، کوهستان‌های کردستان را انتخاب نموده و سکوت فراگیر در سراسر ایران را شکستند. سرانجام بعد از مقاومتی ستودنی و ١٨ ماه مبارزه‌ی چریکی در روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال ١٣٤٧ خورشیدی در مناطق مرزی بانه، اسماعیل با دیگر همرزمانش به شهادت رسیدند.
اتحادیه دانشجویان دمکرات کردستان ایران به عنوان جریانی که خود را ادامه دهنده اندیشه‌و مکتب اسماعیل شریف‌زاده‌می‌داند، این روز را به عنوان روز دانشجوی کُرد در کردستان ایران نامگذاری نموده است.