کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دیواندرە/ راه‌اندازی پروژەی سد آبی سیازاخ همچنان مبهم است

16:56 - 15 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: علی‌رغم افتتاح و آبگیری سد سیازاخ دیواندرە طی دو سال گذشتە، اکنون این پروژە بە ٥٠ میلیارد تومان برای اتمام کامل نیاز داشته و این در حالیست کە سال گذشتە بە علت نبود بودجە عملیات احداث این سد، متوقف شدە بود.


بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، عملیات احداث سد مخزنی سیازاخ دیواندرە علیرغم ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی ، هنوز بە ٥٠ میلیارد تومان دیگر برای اتمام ساخت تصفیەخانە و سامانە آبرسانی و پایاب اعتبار نیاز دارد.

این سد آبی طی دو سال گذشتە و در زمان رئیس‌‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، افتتاح شد.

سد سیازاخ ١٨ سال پیش کلنگ‌زنی شدە و ساخت عملیات و تکملیل این پروژە از سال ١٣٨٢ آغاز و تا کنون بی‌سرانجام در دست مسئولان رژیم ایران و دولت تدبیر و امید، ماندە است.

این سد با هدف تامین آب اراضی کشاورزی منطقە و آب شرب شهرهای دیواندرە و بیجار احداث گردید.

یکی از شهروندان در گفتگو با وب‌سایت کوردستان میدیا اعلام کرد: سد سیازاخ سال ١٣٩٢ خورشیدی توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور رژیم ایران آبگیری شد و این در حالی بود کە هنوز احداث این سد تکمیل نشدە و صرفا بە با اهداف سیاسی صورت گرفت.
سد سیازاخ از نوع خاکی با گنجایش ٢٣٠ میلیون متر مکعب در ٧ کیلومتری جنوب‌غربی شهر دیواندرە واقع شدە است.

کاهش بارندگی، تغییر اقلیم، خشکسالی و مشکلات دیگر در حوزه آب در استان کردستان باعث بوجود آمدن بحران آب در این استان شدە و سال گذشتە آب‌های روان این استان با کاهش ٥٢ درصدی روبرو شدە است.

بسیاری از پروژەهای عمرانی کلان و زیرساخت‌های اقتصادی کە در کردستان ایران انجام می‌شود طی مدتی از اجرای انجام عملیات بە علت نبود بودجە و کمبود امکانات متوقف می‌شوند.

سیاست‌های سیستماتیک رژیم در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در کردستان نە تنها سود و منفعتی بە دنبال نداشتە بلکە باعث خسارت‌های زیست‌محیطی و جبران‌ناپذیری بە این مناطق شدە است.