کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ارسلان کامکار، رهبری ارکستر سمفونیک ایران را واگذار کرد

18:21 - 16 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: مراسمی جهت تجلیل و بزرگداشت هنرمند نامی کُرد ارسلان کامکار ،نوازنده مشهور و باسابقه ویلن در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز پنج شنبه مورخه‌ی نهم اردیبهشت‌ماه، ارسلان کامکار نوازنده باسایقه و مشهور ویلن پس از اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک که با حضور جمعی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد از رهبری ارکستر خداحافظی کرد.

این هنرمند پس از اجرای سمفونی ٩ بتهوون به رهبری ارکستر علی رهبری ،طی مراسمی از رهبری ارکستری تهران خداحافظی و سپس کار وتلاش وی از طرف جمعی از هنرمندان مورد تجلیل قرار گرفت.

ارسلان کامکار، قریب به دو دهه است که ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترهای دیگر ایران را رهبری می‌کند و جزو یکی از مشهورترین و با سابقه‌ترین نوازنده‌های ایران بشمار می‌آید.

ارسلان کامکار در سال ۱۳۳۹ در سنندج به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را نزد پدرش، حسن کامکار فراگرفت. پس از چندی به تهران سفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد.

این هنرمند برای اولین بار در سال ۱۳۴۴ در شهر سنندج در گروه هنری که به سرپرستی استاد حسن کامکار بنیاد نهاده شد شروع بکار کرد و چندین برنامه هنری را در شهر سنندج برگزار کردند.

گروه موسیقی کامکارها در سال ۱۳۴۴ برای نخستین بار در سنندج، به عنوان گروهی خانوادگی به سرپرستی استاد حسن کامکار تشکیل شد و برنامه‌های متعددی را در شهر سنندج اجرا کردند.

کامکارها اوّلین تمرینات خود را شب‌ها در کنار حوض کوچک حیاط منزل شان انجام می‌دادند و به تدریج این گروه موسیقی متکامل‌تر شد، در سال ۱۳۴۸ با اعضای گروه ، کنسرت‌هایی را به صورت رسمی در برخی از شهرهای کردستان برگزار کرد.

بعد از سال ۱۳۵۰ برخی از افراد خانواده از جمله هوشنگ، بیژن، پشنگ و ارسلان برای فراگیری موسیقی آکادمیکبه تهران سفر کرده و در دانشکده هنرهای زیبا تهران به تحصیل مشغول شدند (ارژنگ در آن دوره در رشتهٔ نقاشی تحصیل می‌کرد). پس از چندی کامکارها گروه‌های شیدا و عارف را تشکیل دادند.

این گروه کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا نموده و در برخی جشنواره‌های بزرگ موسیقی جهانی از جمله WOMAD به مدیریت پیتر گابریل، سامر استیج (نیویورک) و تالارهای بزرگ و مهم اروپا و آمریکا همواره حضور داشته‌است.

گروه کامکارها در اکثر شهرهای کردستان عراق کنسرت‌هایی را برگزار کرده، هم چنین برای اولین بار در تاریخ کشور ترکیه توانست برنامه موسیقی کُردی را در شهرهای استانبول و دیار بکر اجرا کند .

گروه کامکارها علاوه بر اجرای صحنه‌ای، آلبوم‌های متعددی را عرضه کرده‌است که از آن جمله می‌توان به اورامان، زردی خزان، شیلره، گلاویژ، کامکارها، آگری زیندو، \'گل نیشان، پرشنگ،کانی سپی اشاره کرد و علاوه بر این آثار متعددی را در قالب آلبوم، موسیقی متن فیلم، تالیف و ترجمه کتاب ارائه کرده‌اند.

این گروه با دعوت از دیگر اساتید موسیقی کشور، درسال ۱۳۷۶ آموزشگاه آزاد موسیقی کامکارها را در تهران بنیان نهاد.