کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پیکرەی هنرمند مشهور \"حسن زیرک\" توسط مجسمە‌ساز کُرد تراشیده شد

22:32 - 16 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: ریبین حیدری، مجسمە‌ساز کُرد، پیکری از ترانه خوان مشهور فولکلوریک کُردی حسن زیرک را ساختە و بر مزار وی نصب می‌کند.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، ریبین حیدری مجسمە‌ساز کُرد اهل بوکان، پیکر هنرمند بزرگ موسیقی کُرد را با ارتفاع سە متر ساختە است.
این هنرمند بوکانی ساخت و پرداخت این پیکره را طی شش ماە بە پایان رساندە است.

سازنده‌ی این پیکره می‌گوید: معتقد است که حسن زیرک هنرمند پرآوازه‌ی کُرد، خلاء بزرگی را در موسیقی کُردی پر کرده است و با نصب این پیکر در آرامگاه حسن زیرک، وظیفه‌ی خود را به این هنرمند بزرگ ادا می‌کند.

وی از دانشگاه پافا در فیلادلفیای آمریکا موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد مجسمه‌سازی شدەاست و از سال ١٩٩٤ میلادی آثارش را در نمایشگاه‌های فردی و گروهی در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد.
پیشتر نمایشگاه‌های او در کشورهایی چون سوئد، ایتالیا، دانمارک، فنلاند و برخی دیگر از کشورهای اروپایی برپا شده‌است.

 وی عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران و همچنین سوئد می‌باشد.

از جملە برترین آثار او در زمینە مجسمە‌سازی می‌توان بە پیکرە، مجسمە آشتی کە معروفترین آثار حیدری است، مجسمە استقلال در میدان اصلی شهر قلادزی کردستان عراق و تندیس تعداد دیگری از مشاهیر و نام‌آوران کرد کە در پارک شانوشهر مریوان نصب شدە است می‌توان اشارە نمود.

در حالی که پیکره این هنرمند بزرگ کُرد در نزدیکی مزار وی نصب می‌گردد، پیشتر مرکز صدا و سیمای مهاباد در یک نظر سنجی عمومی حسن زیرک هنرمند ملی کُرد با دو خوانندە جوان غیرکُرد، نگرانی و اعتراض شهروندان کُرد و بەویژه طرفداران حسن زیرک را منجر شد.

حسن زیرک خواننده موسیقی کُردی سنتی و فولکلور در سال ١٣٥١، در سن ٥٠ سالگی در بیمارستان شهر بوکان به علت بیماری کبد و ناراحتی‌های معده درگذشت و در دامنهٔ کوه نالشکینه این شهر به خاک سپرده شد.