کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مرگ مبهم دختر مهابادی واکنش سازمان‌های کُردی زنان را منجر گردید

16:30 - 17 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: پس از مرگ مبهم فریناز خسروانی کارمند هتل تارا در شهر مهاباد و متعاقبا ایجاد جنجال در شبکە‌های اجتماعی و فضای مجازی رسانەها، شهروندان جهت اعمال فشار بر دستگاه‌های قضایی رژیم برای رسیدگی سریع به این موضوع، تصمیم بە برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، فریناز خسروانی کارمند هتل تارا بودە و طبق هر آنچە منتشر شدە نامبردە جهت حفظ کرامت و ناموس خود برای جلوگیری از تجاوز کارمند وابستە بە ادارە‌ی گردشگری رژیم از طبقە چهارم خود را بە پایین پرت کردە است.

در خصوص این حادثە ناگوار و تبعیض و خشونت و بی‌عدالتی علیە زنان در کردستان ایران، انجمن زنان مریوان در ارتباط با مرگ مبهم فریناز خسروانی با صدور بیانیەای خواستار رسیدگی مقامات قضایی رژیم بە این حادثە شدند.
همچنین اتحادیە زنان دمکرات کردستان ایران، اتحادیە زنان دمکرات و سازمان آسوی زن کُرد با صدور بیانیەهایی، این حادثە را محکوم کردەاند.
متن بیانیە انجمن زنان مریوان بدین شرح است:

در جامعه‌ای که مبنی بر مناسبات نابرابر و بی‌عدالتی علیه زنان روز به روز بیشتر و ملموس‌تر می‌شود و در دنیای نابرابر اعم از جنسی، ملی، طبقه‌ای و ... نه تنها خشونت‌ها افزایش و شدت می‌یابند، بلکه تمامی سطوح جامعه را در بر گرفته و فجایعی تاریخی از نوع به قتل رساندن زنان،خودکشی زنان و استثمار انسان توسط انسان را می‌آفریند.

خشونت علیه زنان که برخواسته از جامعه‌ای مردسالار و نابرابر می‌باشد، تاریخی به درازای بشریت داشته و تا به امروز این خشونت اقتدارطلب زنان را با احکامی غیر انسانی و با شیوه‌های ددمنشانه مورد تجاوز، قتل و کشتار قرار داده و آنها را از حقوق ابتدایی خویش که زیستن مانند انسان و عاری از هرگونه ستم است منع کرده؛ در چنین نگاهی با چنین شاخص‌هایی مانند تجاوز، قتل،خودکشی، دست درازی، زنجیرکردن به وسیله ارزش‌های سنتی و توخالی، به بردگی کشیدن، ناموس خطاب کردن و نگرش نابرابر نسبت به زنان و عاری از اصول انسانی، جلوه‌ها و اشکال گوناگون ستم جنسی در کامل‌ترین شکل خود نمود پیدا کرده و زمینه ستبر و ابزار مورد تجاوز قرار دادن، کشتن و خودسوزی بی‌شمار آنها را فراهم می‌کند. درسال گذشته مرگ سحر چوینی و شیدا حاتمی و اعدام ریحانه جباری واسید پاشی بر زنان در اصفهان و... و امروز نیز خودکشی فریناز خسروانی مصداق بارز خشونت و نابرابری علیه زنان در ایران می باشد. نبود امنیت چه در خانه و چه در بیرون از خانه برای زنان، از جمله مواردی می باشد که مرگ زنان زیادی را به دنبال داشت، این در حالیست که نه تنها ارگان‌ها و نهادهای مسئول در خصوص مسائل زنان هیچ اقدامی برای این فجایع و راه حل آن نکرده، بلکه روز به روز شاهد چنین مواردی از خشونت علیه زنان در ایران و علی‌الخصوص در کوردستان می‌باشیم.
در همین راستا ما فعالین زنان شهرستان مریوان ضمن محکوم کردن مرگ فریناز خسروانی ودیگر زنان به هر دلیلی، ضمن درخواست همدلی از تمامی فعالین، انجمن ها و مسئولین خواستار پیگیری هر چه سریعتر خواسته های زیر از مسئولین مربوطه می باشیم:

١ـ رسیدگی سریع به پرونده فریناز خسروانی و محکوم نمودن عاملین و مسببین مرگ وی
٢ـ ایجاد امنیت همه جانبه برای زنان چه در خانه و اجتماع 
٣ـ ایجاد خانه های امن برای زنان نیازمند
٤ـ ازهمه مهمتر سیاسی و ضدامنیتی تلقی نکردن فعالیت‌های مدنی زنان خصوصا در کردستان جهت خدمت همه جانبه و آگاهی به زنان