کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دریاچه ارومیه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند

20:25 - 30 اردیبهشت 1394

کوردستان میدیا: آب دریاچه ارومیه علیرغم بارندگی شدید و رهاسازی آب پشت سدها، در مرحله بحرانی و در حال خشک شدن است.

به گزارش وب سایت کردستان میدیا، دریاچه ارومیه با وجود بارندگی‌های امسال و رها سازی آب ‌های ذخیره شده در پشت سدها، به دلیل آسیب شدیدی که به آن وارد آمده است احیا نمی‌شود.

گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که روز به روز آب دریاچه ارومیه تحلیل رفته، بطوری که میانگین عمق دریاچه به 2 متر رسیده و تراز آب این دریاچه نسبت به آب‌های آزاد نیز کاهش داشته است.

عمق دریاچه ارومیه که به طور میانگین و در شرایط عادی ١٦ متر بوده، هم‌اکنون به کمتر از دو متر کاهش یافتە و این نیز باعث گردیده که با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفتە، دریاچه ارومیه در نامساعدترین شرایط طی ١٠٠ سال گذشته قرار بگیرد.

یکی از اساسی‌ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه ، پروژه‌های متعدد سدسازی در مناطق مختلف ارومیه است.

از بین رفتن محیط زیست دریاچه ارومیه و تبدیل آن از دریاچه آب به دشت نمک، خسارت‌هایی جدی به چرخه محیط زیست کُردستان به ویژه مناطق حومه دریاچه ارومیه وارد نموده است.

پیشتر کارشناسان محیط زیست در رابطه با احتمال افزایش وقوع طوفان‌های شن و همچنین طوفان‌های نمکی در این منطقه هشدار دادە بودند اما مورد توجه مسئولین رژیم ایران قرار نگرفت.
مقامات محلی شهر ارومیه نیز تائید کرده‌اند که نهادهای حکومتی، راهکارها و پروژه‌هایی که برای احیایی دریاچه پیشنهاد شده​ بودند را به مرحله اجرا نگذاشته و اقدامات كارسازی برای احیای این دریاچه صورت نگرفته است.

دریاچه ارومیه از سوی سازمان یونسکو به عنوان دومین دریاچه بزرگ آب شور جهان به ثبت رسیده است و این در حالیست که بیش از 75% این دریاچه خشک شدە و این خشکی بیش از حد و عدم توجه مسئولین رژیم ایران، بسیاری از موجودات زنده این دریاچه در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.