کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احزاب ایرانی نیز حملە پ‌ک‌ک به پیشمرگان حزب دمکرات را محکوم کردند

15:42 - 6 خرداد 1394

کوردستان میدیا: حزب حکمتیست و سامان فدائیان خلق ایران در اعلامیەهایی، حملە حزب کارگران کردستان بە حزب دمکرات کردستان ایران را محکوم کردند.

حزب حکمتیست: حمله جنایتکارانه پ‌ک‌ک به نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران محکوم است
اطلاعیه حزب حکمتیست، دفتر کردستان
بنا به اطلاعیه خبری حزب دمکرات کردستان ایران، نیروهای پ‌ک‌ک به واحدی از پیشمرگان این حزب در منطقه کیله شین در مرز کردستان عراق ــ اشنویه، حمله کردەاند که در نتیجه آن دو نفر از نیروهای حزب دمکرات جان باخته و تعدادی هم زخمی شده‌اند.

سخنگویان پ‌ک‌ک مدعی‌اند که پیشمرگان حزب دمکرات علیرغم مخالفت پ‌ک‌ک در منطقه تحت نفوذ آنها حضور پیدا کرده‌اند.

نتیجتا از نظر پ‌ک‌ک، پیشمرگان دمکرات به اتهام فعالیت آن هم در منطقەای که تاریخا محل عبور و مرور پیشمرگان ایرانی بوده است، شایسته کشتار و قتل عام‌اند.

می‌شد از پ‌ک‌ک قبول کرد، اگر این تعرض اولین اقدام این سازمان علیه نیروهای اپوزیسیون و مردم بود. همه به یاد دارند که پ‌ک‌ک تظاهرات مردم کردستان در اعتراض به دستگیری عبدالله اوجلان رهبر همین سازمان را دسیسه صهیونیسم و اسرائیل خواند و علنا به اقدام آزادیخواهانه مردم و هزاران انسان معترض، به زشت‌ترین شیوه توهین و آن‌ها را عوامل یکی از جنایتکارترین دولت‌های منطقه خواند. جرم مردم کردستان در آن تظاهرات اقدام به عملی بود که جمهوری اسلامی با آن توافق نداشت.

می‌شد از پ‌ک‌ک پذیرفت اگر سال ١٩٨٨ هم یک دسته نه نفری از پیشمرگان سازمان اتحاد انقلابیون کرد (یەکیەتیی شۆڕشگێڕان) را در منطقه پیرانشهر قتل عام نکرده بود. جرم این دسته هم مثل همین دمکراتی‌ها تعلق آنها به اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود.

امروز یکبار دیگر پ‌ک‌ک در شرایطی که در منطقه، از همیشه به جمهوری اسلامی نزدیک‌تر است، اقدام جنایتکارانه خود را به شیوه دیگری توجیه می‌کند.

در مقابل جنایت پ‌ک‌ک، بخشی از ناسیونالیست‌های کرد که اساسا متحد پ‌ک‌ک هستند، فراخوان دادەاند که نباید قضیه را عمده کرده و مسئله را کش داد. از نظر این مرتجعین، نه حمله و اتهام به مردم کردستان عمده است، نه کشتار پیشمرگان یەکیتی شورگیران و نه پیشمرگان حزب دمکرات. نزد چنین مرتجعینی، آنچه مهم است، اهداف سیاسی پشت این تعرضات سیاسی و نظامی پ ک ک است، که اصلا نباید افشا شود!

اقدام جدی تمام نیروهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی علیه جنایت پ‌ک‌ک، باید این حزب را از پیگیری نوکری برای جمهوری اسلامی به مناسبت‌های مختلف، پشیمان کند. باید مرتجعین مشابه را حالی کرد که اجازه فعالیت سیاسی در هر جایی و نقطەای حق هر نیروی سیاسی اپوزیسیون است.

دفتر کردستان حزب حکمتیست ضمن محکومیت حمله و جنایت گریلاهای پ‌ک‌ک، همه احزاب اپوزیسیون و مردم آزادیخواه کردستان را به محکومیت این اقدام جنایتکارانه فرا می‌خواند.

سازمان فدائیان خلق ایران: از خواست حزب دمکرات مبنی بر آتش‌بس فوری پشتیبانی می‌کنیم
ما ضمن تسلیت به حزب دمکرات کردستان ایران و ابراز همدردی با خانواده جانباختگان، این اقدام افراد PKK را محکوم می‌کنيم و ازخواست حزب دمکرات کردستان ايران مبنی بر ایجاد آتش‌بس فوری و مداخله سایر احزاب و سازمان‌های کردستانی، ایرانی و نیروهای نزدیک به این دو حزب برای میانجیگری میان آنها، پشتیبانی می‌کنیم.

بنا به اطلاعیه دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران ، صبح امروز سوم خرداد ٩٤ (٢٤ ماه می ٢٠١٥)، گریلاهای حزب کارگران کردستان ــ ترکیه، با یورش به پایگاه تازه برقرار شده حدکا در منطقه مرزی کیله شین (منطقه اشنويه)، دو تن از اعضای این حزب را کشته و چند تن دیگر را مجروح کردەاند.

خبرها حاکی ازآن است که در یک‌ماه گذشته و بعد از استقرار گروهی از پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ايران در کیله شین عناصر PKK به قصد برچیدن این پایگاه و ممانعت از حضور و رفت وآمد افراد وابسته به حدکا از این نقطه، بارها به آن‌ها التیماتوم داده و به درخواست اين حزب مبنی بر انجام گفتگو برای رسیدن به توافق بر سر نحوه حضور مشترک در مرزهای مشترک کردستان ایران و ترکیه، بی توجهی کرده است.

در پی بروز این رویداد تأسف‌بار احزاب مختلف ایرانی و کردستانی واکنش نشان دادەاند و برخی صراحتا اقدام حزب کارگران کردستان را محکوم کردەاند.

شایان ذکر است که کوەهای قندیل و سایر مناطق کردستان سال‌های سال مأمن نه تنها رزمندگان کرد عراقی، ایرانی و ترکیەای بوده، بلکه پناهگاه مهربان سایر مبارزان آزادیخواه این سه کشور بوده و جز دشمنان آزادی، کسی متعرض آن‌ها نشده است.

ما ضمن تسلیت به حزب دمکرات کردستان ایران و ابراز همدردی با خانواده جانباختگان، این اقدام افراد PKK را محکوم می‌کنيم وازخواست حزب دمکرات کردستان ايران مبنی بر ایجاد آتش‌بس فوری و مداخله سایر احزاب و سازمان‌های کردستانی، ایرانی و نیروهای نزدیک به این دو حزب برای میانجیگری میان آن‌ها، پشتیبانی می‌کنیم.