کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احمد شهید: خاموش کردن صدای فعالان حقوق بشر، وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم‌تر می‌کند

23:10 - 17 خرداد 1394

کوردستان میدیا: احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره بازداشت کردن روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، روز جمعه مورخه پانزدهم خردادماه ٩٤، احمد شهید در بیانیه خود اعلام کرد: خاموش کردن صدای روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر موجب وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران می‌شود.

احمد شهید در این گزارش، نگرانی خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران بازداشت و تحت کنترل قرار دادن غیر قانونی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرده است.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر، در این بیانیه که در ژنو منتشر شد، آقای شهید، کارشناس مستقل منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نظارت و گزارش‌دهی بر حقوق بشر در ایران، در بیانیه خود گفت: به سکوت کشاندن این منتقدان غیرقابل پذیرش است. این کار به گفتگوی عمومی لطمه می‌زند و ایرانیان و جهانیان را از اطلاعات مهم در باره واقعیت در این کشور محروم می‌کند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین، اشاره کرده است:ساکت کردن روزنامه نگاران و منتقدان غیر قابل قبول است، این رفتارها به آزادی بیان لطمه زده و مردم ایران و جهان را از اطلاعات مهم درباره واقعیات این کشور محروم می‌کند.

احمد شهید در گزارش خود اعلام کرده است: روزنامه نگاران یا بازداشت می‌شوند یا تحت کنترل شدید امنیتی قرار می‌گیرند و اغلب آنها به رابطه با شبکه‌های خارجی ،اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اهانت به دولتمردان رژیم یا گفتگو درباره وضعیت حساس سیاسی تحت کنترل قرار می‌گیرند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، همچنین در قانون‌های پیشتر که باعث نقض حقوق بشر شده، ابراز نگرانی کرده و در این باره گفته بود: لازم است از روزنامه‌نگاران پشتیبانی شود و به دلیل فعالیت‌هایشان تحت کنترل غیر قانونی قرار نگیرند.

همچنین احمد شهید، قبلا نیز چندین بار از رژیم اسلامی ایران درخواست کرده بود قوانینی که مانع آزادی بیان و نظرات و رسانه‌ها است را کنار بگذارد و روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کند.