کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بهار کردستان و ٥١٩ مورد نقض حقوق‌بشر

16:23 - 2 تیر 1394

کوردستان میدیا: آژانس خبررسانی کُردپا در گزارشی تحلیلی ــ آماری از ٥١٩ مورد نقض حقوق شهروندان کُرد از سوی رژیم اسلامی در سە ماه نخست سال ٩٤ خبر داد.

بر پایەی گزارش تحلیلی ــ آماری کُردپا که با استناد به منابع معتبر و مشخصات افراد و تنها به صورت ارقام ارائه شدە است، نهادهای ذیربط رژیم اسلامی ایران طی سە ماه نخست سال جاری در استان‌های کردستان ٥١٩ مورد نقض حقوق‌بشر مرتکب شدەاند.

آمارهای منتشرە حاکی از روند روزافزون نقض حقوق‌بشر در کردستان هستند.

آمار نقض حقوق‌بشر در کردستان ایران در سە ماه نخست سال ١٣٩٤ نسبت به بهار سال گذشته که ٤١٠ مورد بود، ٢٦% افزایش داشته و همچنین در مقایسه با بهار ١٣٩٢ با تعداد ٢٣٠ مورد، ١٢٣%افزایش داشته است.

براساس این آمار ازابتدای فصل بهار امسال ٢٥٨ مورد بازداشت، ٣٢ مورد محکومیت بە زندان و دیگر موارد، ١٣ مورد کشتە و زخمی کولبران، ٤٣ مورد کشتە و زخمی شدن شهروندان مدنی و ١٢ مورد کشتە و زخمی شدن بر اثر انفجار مین در کردستان ایران روی دادە است.

گزارش تحلیلی ــ آماری فصلانەی آژانس خبررسانی کُردپا همچنین، ٤ مورد اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی، ١٨ مورد نقل زندانیان به دیگر اماکن، یک مورد اعدام زندانیان سیاسی کُرد، ٢ مورد احضار زندانیان به حراست زندان و دفتر رئیس زندان و ١٥ مورد محرومیت زندانیان سیاسی از مرخصی درمانی و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی و عقیدتی را نیز دربر گرفتە است.

خروج اجباری فعالان سیاسی و دانشجویی از ایران، ممانعت و محرومیت از ادامە تحصیل، تبعید دانشجویان بە دانشگاه‌های دورافتادە، بازپس‌گیری حق تدریس از معلمان، بازداشت و ترعیب فعالان حقوق‌بشری، فشار مراکز امنیتی بر خانوادەهای سیاسی و شکنجە، آزار و اذیت زندانیان سیاسی و همچنین سهل‌انگاری پزشکی بخشی دیگر از موارد نقض حقوق‌بشری در کردستان ایران می‌باشد کە از سوی نهادهای رژیم حاکم علیه شهروندان کُرد صورت می‌گیرند.

کُردپا حوزە فعالیت افرادی که حقوق آن‌ها از سوی نهادهای رژیم ایران نقض شدە است را ٧ مورد مذهبی، ١٥ مورد کارگری، ٥ مورد کولبری، ٤٣ مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی، ٤ مورد مدنی و ١٠٦ مورد را نیز فرهنگی عنوان کردە است.

بر پایەی این گزارش، نیروهای امنیتی و ادارەی اطلاعات رژیم طی ٣ ماه نخست سال جاری در کردستان ٢٥٠ مورد نقض حقوق‌بشر مرتکب شدەاند.

نیروهای نظامی و لباس شخصی نیز از جمله دیگر عاملین نقض حقوق‌بشر در کردستان محسوب می‌شوند.